Het jaar van het Paard, take 6 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het jaar van het Paard, take 6 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het jaar van het Paard, take 6

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Drevertje

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

27 April 2014 | Singapore, Singapore

你好 同志, (Nǐ hǎo tóng zhì),

Aangezien het weer zondagavond is voor ons, praten we jullie maar weer eens bij over onze fantastische avonturen als expats. We nemen aan dat jullie er al helemaal klaar voor zitten, met bijvoorbeeld een kopje koffie en een koekje erbij, zodat jullie even ongestuurd kunnen lezen over hoe het met ons is! We zullen jullie dan ook niet langer ophouden, hier istiedan!

We waren gebleven bij maandag 14 april. Het weekend was weer over, wat betekend dat Hans-Peter vroeg eruit moet en zich, net als vele andere, begeeft naar zijn werk. Lieke en Ticho nemen het ondertussen van, die slapen uit, kijken wat tv en beginnen de dag rustig. Als Hans-Peter dan druk aan het vergaderen is, lopen zij door de Fairprice om de wekelijkse boodschappen te doen en te besluiten wat ze die avond gaan eten. Nadat die beslissing genomen is en ze alles hebben, keren ze huiswaarts om daar te gaan spelen totdat Hans-Peter thuis komt. Vandaag was trouwens Ticho’s eerste nacht zonder speen. In bed heeft hij een half uur lang liggen huilen en is erna in slaap gevallen. Tussen het troosten door was Hans-Peter nog druk aan het werk en was Lieke bezig met de canvas doeken voor Drevertje zijn/haar kamer te schilderen. De dag erna was er zo een als vele andere eigenlijk. Met als hoogtepunt Ticho die maar een half uurtje sliep tussen de middag en erna erg pieperig was! Om de middag wat te breken zijn ze even een ijsje wezen eten. ’s Avonds was het wederom een half uur lang huilen, waarna Hans-Peter hem op wonderbaarlijke wijze rustig kreeg en Ticho toen in slaap viel. Ondertussen was Lieke bezig met de laatste hand te leggen aan de canvasdoeken voor Drevertje en hangen ze sindsdien te prijken in zijn/haar kamer. Op woensdag besloten we naar de German Store te gaan, terwijl Hans-Peter zichzelf afbeulde op zijn werk met labwerk en diep nadenken achter de computer. De German Store was het plan, aangezien het feit dat Pasen eraan kwam. De reis zelf duurde ongeveer net zo lang als het het wachten in de winkel, want Lieke en Ticho waren niet de enige die bedacht hadden dat wat thuisproducten leuk zijn met feestdagen! Na de geslaagde strooptocht heeft Ticho alle slaap die hij de dag ervoor had gemist ingehaald. En dus besloten we rond etenstijd nog maar even het zwembad in te duiken, zodat Hans-Peter ook mee kon zwemmen en afkoelen van zijn dag! Erna hebben we lekker gegeten bij de MacD, dus Ticho (en wij ook) hadden een topavond. Dit zette gelukkig door, want in bed kletste Ticho nog even, maar viel erna heel relaxt in slaap! Hebben we de battle van de speen gewonnen?! Donderdag (de 17e) hebben Lieke en Ticho het thuis gezellig gemaakt, door veel te bakken (cake, muffins, bananenchips) en koken (eiersalade) voor Pasen. Ondertussen ook lekker gespeeld en aangerommeld, zodat we als Hans-Peter thuis zou komen met zijn drieeen konden gaan genieten van een lang weekend. Want Hans-Peter was op Goede Vrijdag vrij! Aangezien Drevertje zijn slaapkamer thema duidelijk was geworden, zijn we deze avond begonnen met het ontwerp voor het geboortekaartje. En toen ... ons lange weekend. Iets waar we naar uitkeken, want we hadden besloten om in ieder geval naar het Bird Park te gaan. Dit nog niet op vrijdag, nee op Goede Vrijdag hebben we eerst lekker gerelaxt met zijn drieeen. We zouden zaterdag gaan, dan konden we de dag ervoor en erna een beetje bijtanken. Dus een relax dagje op Goede Vrijdag, wat inhield dat we lekker ontbeten hebben, buiten in de regen hebben gespeeld en even naar Jurong Point zijn geweest. Ook hebben we nog even geskyped met opa Arie en oma Clara. Toen Ticho op bed lag, hebben wij een film gekeken (American Hustler). We hadden besloten dat we vroeg weg zouden gaan, maar de heren gooide roet in het eten, want ze sliepen beide uit. Niet getreurd, want Lieke had ondertussen de lunch en tassen al klaar staan. Dus zodra ze wakker waren, hebben we gegeten en gedoucht en zijn we gegaan. Het Bird Park was een succes, meteen bij de pinguins keek Ticho zijn ogen al uit en dit is eigenlijk de hele tijd zo gebleven! We zijn naar de Lori Loft geweest, dit is een junglestukje in het Bird Park waar een net overgespannen is, zodat de vogels die er leven niet zomaar uit kunnen, maar zich wel meer in hun natuurlijke habit bevinden. Hier kunnen de vogels ook dichtbij komen, zeker als je eten hebt. Zodra we binnen waren, zaten er twee parkietjes (tenminste daar leken ze op) vlakbij en kon Ticho ze bijna aaien. Dit vond hij erg leuk, maar ook wel spannend. Na het aaien van de vogels hebben we geluncht in het park, terwijl we uitzicht hadden op de flamingo’s en pelikanen. Erna zijn we naar Birds of Play gelopen (waterspeelparadijs in het Bird Park), waar Ticho zich vol enthousiasme van de glijbaan liet glijden en pontificiaal in het water plonste! Volgens ons had ie het misschien wel warm gehad ;)! Daarna was het uit met de pret en zijn we naar huis gegaan. We zijn allemaal een middagslaapje gaan doen en hebben de rest van de middag thuis door gebracht. Wel nog even geskyped met oom Ivo, tante Eva-Maria en nichtje Elle. Nadat Ticho op bed lag, hebben wij het restant van American Hustler gekeken. Op Paaszondag wilde we gaan zwemmen, maar vanwege een dreigende bui (die uiteindelijk niet echt doorzette) kon dat niet. In plaats daarvan hebben we buiten gespeeld en wat gedronken op JP. ’s Middags hebben we een rondje gelopen en belanden we in een speeltuin met zand (een behoorlijk unicum in Singapore), waar we ons een tijdje vermaakt hebben. Om het Paasweekend in stijl af te sluiten (er is namelijk geen 2e Paasdag in Singapore) hebben we lekker pannenkoeken op!

De dag erna begon het gewone leven weer. Arme Hans-Peter, hij had zoveel moeite met het vroege opstaan, mede doordat Ticho ’s nachts twee keer huilend wakker was geworden, dat ie prompt besloot wat langer te blijven liggen. Uiteindelijk was hij maar 20 minuutjes later op zijn werk, dus dat viel erg mee. Ticho werd ook nu weer huilend wakker en heeft eerst een half uur lang bij Lieke op schoot gezeten en tv gekeken. Duidelijk teken dat hij zich niet lekker voelt, wat werd bevestigd door een iets hogere temperatuur en de snottebellen die aan zijn neus hingen. Aangezien Ticho zich niet lekker voelde, hebben ze het erg rustig aan gedaan en lag hij op tijd in bed voor zijn middagslaapje. Deze duurde erg lang en tot Ticho zijn verbazing haalde Hans-Peter hem uit bed. Die was namelijk eerder gestopt met werken, want Lieke moest naar de gynaecoloog voor een echo en controle. Terwijl Lieke lang, heel lang moest wachten, hebben Hans-Peter en Ticho een rondje gelopen en wat gespeeld in huis. Tegen de tijd dat het etenstijd was, was Lieke eindelijk aan de beurt voor haar echo. Deze was prima, Drevertje doet het goed en de echoscopiste had niks te klagen. Erna begon het wachten voor de controle afspraak. Hans-Peter en Ticho hadden ondertussen samen gegeten en Ticho lag er al op tijd in. Ook de gynaecoloog was tevreden, ware het niet dat hij vond dat Drevertje wat aan de lichte kant was (1900 gram, terwijl de meeste babietjes nu bijna 2000 gram zouden moeten zijn) en dat Lieke haar bloeddruk ietwat verhoogd was. Hij wees haar er nog maar eens fijntjes op dat ze het rustig aan moest doen en lekker moest relaxen. Natuurlijk dokter, dat lukt met onze actieve dreumes ;)! De volgende dag voelde Ticho zich al ietsje beter, maar toch hebben we het rustig aan gedaan. We hebben alleen even boodschappen gedaan en verder thuis gespeeld. Woensdag de 23e was ons doel om Ticho in te schrijven voor een playgroup en dat is gelukt. Vrijdag 2 mei mag hij beginnen en dan gaat hij elke dag van 9-11. Fijn voor Lieke, want die heeft haar handen even vrij, fijn ook voor Ticho want die kan spelen met andere kindjes! ’s Middags hebben ze geskyped met oma Yvonne en terwijl we aan het skypen waren werd het HEEL donker buiten en kwam er een heftige bui langs met bijzonder harde onweer. Dit zorgde voor onrust en angst bij Ticho, die meteen erna niet meer bij Lieke weg te slaan was. Dachten we dat Ticho op de weg terug was qua gezondheid, sloeg de verkoudheid nu dubbel hard terug. Ticho was de hele tijd aan het niezen en hoesten. Dus ook vandaag een rustige dag gehad, met thuis spelen. Wel is Ticho ’s middags bij de overburen wezen spelen en dat vonden ze erg leuk. En toen was het weer vrijdag, bijna weekend! ’s Morgens hebben ze dan ook boodschappen gedaan en verder thuis gespeeld. De verkoudheid is nog steeds aanwezig, maar lijkt wat minder te worden. Hans-Peter kwam thuis om te eten en te spelen, maar moest erna nog weg, want hij had nog een teleconference met USA. Om het weekend in te luiden heeft hij erna een biertje gedronken met Maddy en Sourabh. Aangezien Hans-Peter pas rond half 2 thuis kwam, heeft hij de volgende ochtend (Koningsdag dus) uit kunnen slapen. Erna zijn we met zijn allen een boodschapje wezen doen, waarbij we ons vooral richten op een rugzakje die Ticho mee kan nemen naar school. ’s Middags hebben we lekker buiten gespeeld en verder niet zoveel gedaan. Heel Koningsdag is een beetje langs ons heen gegaan. Wel jammer eigenlijk! Zondag (lees: vandaag dus) hebben de heren beide uitgeslapen en begonnen we de dag erg relaxt. Nadat we ontbeten hadden zijn we naar Jurong Point gelopen om daar een ventilator te halen voor Drevertje. ’s Middags zijn we, nadat we ons vergaapt hebben aan een flink fik in de verte (de brandweer reageerde trouwens lekker traag, duurde minstens 10 minuten voordat die langs kwamen) lekker wezen zwemmen, het leukste was wel weer de wildwaterbaan. Daar kan Ticho namelijk in drijven en dat vind ie echt geweldig! Na het zwemmen, was het bijna zes uur, dus hebben we eten gehaald bij het foodcourt. Dit hebben we thuis opgegeten, waar Ticho zijn eerste poging tot eten met stokjes deed! En toen was het weekend weer over. Morgen weer een gewone (werk)dag!

Nou, dat was het wel weer. Spannend expatleven he?! Is het bij jullie ook spannend? Leuke Pasen en Koningsdag gehad?

再见 (zài jiàn)

• 30 April 2014 - 07:33

Eva-Maria:

Mooi zijn we weer op de hoogte! Zielige Ticho! Hopelijk gaat het beter met zijn verkoudheid! Spannend hoor vrijdag naar de playgroup en vast ook wel erg leuk met andere kinderen spelen. Met koningsdag zaten wij in Italie :) Dus ook niks meegekregen van koningsdag.

• 02 Mei 2014 - 22:27

Laura:

Leuk om zo te lezen hoe het er bij jullie nu aan toe gaat!
    Hier erg veel gewerkt en natuurlijk geleerd voor de komende examens. En met pasen vooral veel lekker gegeten en gezellig met familie doorgebracht.