Het Jaar van de Geit, take 5 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het Jaar van de Geit, take 5 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het Jaar van de Geit, take 5

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

14 Augustus 2015 | Singapore, Singapore

Goedeavond allemaal,
Het is weer tijd voor de maandelijkse update vanuit Zuid-Oost Azie. Eens even kijken of we nog wel wat te vertellen hebben.

Kids corner
Ja, wat valt er nu nog te vertellen over onze twee kids. Jullie hebben ze immers vrij recent nog gezien ;)! Zoveel kan er toch nog niet veranderd zijn? Nou, toch wel hoor, lees maar!

Ticho is weer begonnen met school en zit dus weer volledig in zijn routine. Dit vind hij bijzonder fijn, wat te merken is aan de weinige uitbarstingen en ongelukjes. Want vlak na de vakantie had hij regelmatig ongelukjes en drift/huilbuien. Het leek erop alsof hij toen pas echt alle opgedane spanning los kon laten. Neemt niet weg dat hij het enorm naar zijn zin heeft gehad in Nederland, maar we denken dat het toch een vele male grotere impact heeft gehad dan we vooraf hadden ingeschat. Een leer voor de volgende keer dus. In plaats van driftbuien en onrust hebben we juist vaak een dolle Ticho die loopt te springen, schreeuwen, lachen en te dansen. Het is dus heel gezellig met hem thuis! Wat bijzonder leuk is om te zien, is dat zijn spel weer een nieuwe lading krijgt. Zijn fantasie begint hierin mee te doen en dus hij gaat over naar symbolisch spel. Vaak blijkt er dan iets kapot te zijn wat gemaakt moet worden of zijn plastic bakjes ineens boten geworden. Op het moment is hij bezig om zijn plekje in te wereld te bepalen en te begrijpen en dat laat hij zien in zijn spel. Vaak speelt hij dat een bus met mensen erin naar papa zijn werk gaan en een auto met mensen erin die boodschappen gaan doen. Doordat we een veelzijdigheid aan materialen hebben, gebruikt hij die om mensen/bussen/parkeerplaatsen, enzovoorts te representeren. Ondertussen babbelt hij er vrolijk op los over wat hij doet en wat er allemaal gebeurt. Verder is hij weer druk bezig met het herkennen van letters en begint hij zelfs soms wat kleine letters te herkennen ipv alleen hoofdletters (o, s, l bijvoorbeeld). Met betrekking tot nummers heeft hij de herkenning en nummerrelatie tot 4 over het algemeen in de gaten en kan hij van 1-10 tellen. Ook heeft hij ineens ontdekt dat Ferre zijn “broertje” is en dat roept hij dan ook de hele dag “Ferre is mijn broertje”, zegt hij dan. Dat is wel heel leuk om te horen. Hij is sowieso erg weg van Ferre, hoewel hij hem ook af en toe wel kan schieten. Het delen van de auto’s is lastig, dus hebben ze er allebei 1 en maken we vooraf duidelijke afspraken. Dit werkt voor Ticho heel goed, maar helaas snapt Ferre dit nog niet zo ;). Op fysiek gebied heeft hij het steppen ontdekt, wat hij nu dus heel graag doet. Hij gaat zo snel, dat we hem bijna niet bij kunnen houden. Het zelf stoppen en kunnen wachten is nu dubbel zo fijn, voor ons dan ;)! Gelukkig dat het bij ons zo goed gaat, want helaas gaat het op school niet altijd even goed. Hij kan het niet echt vinden met de juf. Buiten dat er geen klik is, hoort hij vaak wat hij niet goed doet, maar bijna niet wat hij wel goed doet. Ook wordt hij betutteld en is er weinig uitdaging voor hem. Dus meestal heeft hij even tijd nodig om om te schakelen en moeten we hem heel positief benaderen om het vervelende gevoel/gedrag om te turnen. Erg jammer wel, maar aangezien hij in januari gaat beginnen op een nieuwe school en eind november al vakantie krijgt, hebben we besloten dat we het maar gewoon moeten uitzingen. We denken dat een tussentijdse transfer hem maar weinig goed/nog minder goed zal doen als het nog even volhouden.

Goed, dan Ferre. De vorige keer schreven we al over zijn loopkunsten. Ondertussen is hij zover dat hij zichzelf omhoog krijgt en vindt hij het nu tijd dat hij wel op oneven terrein, zoals gras en zand kan gaan lopen. Ook is hij druk bezig met het oefenen van afstapjes! Hij wil graag kunnen wat Ticho kan, dus steppen is zijn nieuwe ding. Hij pakt de step, zet zijn voetje erop en probeert met de ander aft e zetten. Gaat niet altijd ok en soms dan valt hij, maar soms lukt het een stap of twee wel en dan is hij bijzonder trots! Ticho kan ook springen, dus dat probeert Ferre ook, zo grappig om te zien. Staat ie daar door zijn knieen te buigen met het idee dat hij springt! Dat het een knappe vent is weten we, maar hij laat weer graag zien wat hij allemaal weer voor nieuws kan. Het eten met bestek heeft hij nu door, hoewel nog steeds wel veel ernaast beland. Het zelf kunnen zorgt ervoor dat we hem zo goed als niet meer mogen helpen met eten. Want als we dat wel doen, dan wordt hij boos en gooit hij het op de grond. Meneer lijkt sowieso wel een driftkikkertje en laat dingen zien die Ticho ook doet (gooien, schreeuwen, handjes wapperen. Vandaag besloot hij zich maar doodleuk op de grond te gooien als ie niet mocht/kon/lukte). Leuk, dat observen en imiteren ;) en prepubertje. Wel een beetje jong nog, maar ja, we weten dat Ferre altijd van zichzelf vind dat hij veel groter is dan dat hij is! Maar goed, even terug naar zijn nieuwe skills. Hij begint verven en tekenen leuk te vinden, leest graag boekjes en kan tegenwoordig simpele puzzezls maken! Toch lijkt ook bij hem al een voorkeur te ontstaan voor auto’s … Dat is dus nog wel eens matten met Ticho! Een maand geleden zeiden we nog dat zijn vocabulaire niet zo heel uitgebreid was, maar dit lijkt hij nu wel gestaag uit te breiden. Een van de eerste dingen die hij verder zei als papa, mama en nee, was … car (heel gek ;))! Sinds een kleine twee weken zit ook botaha (boterham), dika (drinken), Io (Ticho) en oel (vogel) in de woordenbank. Ook lijkt zijn eerste snijtandje door te zijn, we zijn benieuwd of de komende weken er meer volgen. Ook slaapt hij sinds een paar dagen zonder speen. Eerste dag was huilen, maar nu geen kik meer! Dit, in combinatie met geen fles meer en wat hij laat zien is hij echt een dreumesje!

Lieke's perikelen
Bij Lieke gebeurt er niet zo veel, wekelijks kijkt ze vacatures door en solliciteert ze. Tot op heden heeft ze nog niks gehoord. Helaas, maar niet geheel onverwacht. Wel is ze aan het “sporten”. Sinds de fiets hier in Singapore is, gaat ze ongeveer 3x in de week een flink stuk fietsen met de jongens (zo’n 20 kilo aan extra gewicht in 30+C is geheid zweten en een snelle hartslag ;)). Ook gaat ze ongveer 1x in de week zwemmen. Dit vind ze heerlijk, maar vooral omdat ze dan echt even tijd heeft voor zichzelf en niet alleen maar bezig is met anderen (lees: kids).

Hans-Peter's belevenissen
Waar het bij Lieke rustig is, gebeurt er bij HP juist wel het nodige. Hij zat al snel weer in zijn dagelijkse routine met werk en afspraken voor zijn werk. Redelijk druk dus. Op dit moment is hij op zakenreis, afgelopen zondag is hij vertrokken naar Salt Lake City waar hij ondertussen een workshop heeft gevolgd en daarnaast genetwerkt heeft. Komende zondag gaat hij door naar San Diego, waar hij bij een bedrijf experimenten gaat doen. Dit samen met een collega. Ze zitten in een hotel met een flinke golfbaan, dus zouden ze ook gaan golfen ;)?
Buiten werk heeft hij tegenwoordig ook wat te doen, want ja Lieke haar fiets is hier en dat betekent fietsen. Ook voor HP, dus is er een fiets gekocht! Die is sinds de koop (bijna drie weken geleden) al zeker 2x gebruikt ;)! Nu maar kijken of hij er niet mee naar zijn werk kan ;)!

Fun, fun, fun
De afgelopen maand hebben we het eigenlijk heel rustig gehad. Met enige regelmaat waren de jongens of wij niet helemaal lekker en dus bleef er weinig over om te doen. We zijn wel vrij veel wezen fietsen. Dan wel met een van de jongens of met zijn allen, lag er steeds een beetje aan hoe de jongens waren. Vlak na de vakantie hebben we afgesproken met Arya en zijn we met zijn allen wezen picknicken en spelen in de speeltuin. Leuk om de drie jongens samen en toch alleen te zien spelen! Twee weken terug zijn we helemaal naar Lakeside gefietst en hebben we daar lekker gepicknickt. Erna nog om het meer heen gefietst en weer terug. Dat zorgde wel voor stramme benen en pijnlijke billen ;)! Afgelopen weekend zijn we nog even naar het Bird Park geweest, aangezien HP weg ging de dag erna. We zijn ditmaal vooral bij de flamingo’s en pelikanen geweest. Doordat we een abonnement hebben, gaan we vrij vaak en houden we het bij een paar vogels. Die bekijken we een tijd en we praten erover. Zo zaten er dit keer flamingo’s in de boom en waren ze zich aan het wassen. Ticho zei “kijk, flamingo doet zwemmen”! Een andere leuke was “mama kijk, pelikaan slaapt”! Zo leuk dat hij zo verbaal is en volop vertelt! In het weekend, 9 augustus om precies te zijn, was het National Day. Groot feest, want het was SG’s 50e verjaardag! Aangezien HP net weg was, hebben wij het verder niet echt gevierd, maar zijn we wel even bij vrienden langs geweest.

Extra, extra
De afgelopen weken moest er ook het een en ander geregeld en besproken worden, aangezien onze verblijfsvergunning bij verloopt (begin September). De aanvraag voor HP zijn EP (werkvisum) en de DP’s (visum gelinkt aan HP zijn werkvisum) van Lieke en de jongens aangevraagd. Deze is opnieuw voor 2 jaar aangevraagd en hij is goed gekeurd. Als het goed is kunnen we over een week of 2/3 onze nieuwe passen ophalen. Helaas is het wel zo, dat onze PR (permanent resident) is afgewezen. Dit hoorde we vlak voordat HP weg ging. Er is geen reden gegeven (dat doen ze nooit), maar een beetje jammer is het wel. Het heeft niet superveel gevolgen, maar het betekent dat Lieke minder snel in aanmerking komt voor banen en dat wij niet automatisch kunnne sparen (end us HP zijn baas niet mee hoeft te betalen daaraan, jammer voor ons ;)! Doordat het is afgewezen, zullen we even moeten nadenken hoe onze nabije toekomst er nu uit gaat zien. In principe hoeft er nu niks te veranderen, maar dat gaat wel gebeuren. We hebben namelijk besloten dat als ons huurcontract in februari verloopt we die niet zullen verlengen. Waarschijnlijk gaan we rond Oud&Nieuw verhuizen naar een condo in de region Bukit Timak/Bukit Batok. We kiezen hiervoor omdat we ons toch niet helemaal op ons plekje voelen daar we nu wonen, we vrij ver van Ticho zijn nieuwe school zitten, er weinig mooie stukken natuur in de buurt zijn waar we lekker kunnen fietsen en de prijzen voor condo’s hetzelfde zijn als HDB’s nu (maar wel meer faciliteiten hebben, zoals zwembad, fitnesszaal, bewaking, enz). We zijn ons nu een beetje aan het orienteren op welke condo’s voldoen aan onze eisen (prijs, reisafstand, grootte), want we hoeven pas in oktober/November echt te gaan kijken. Dit, in combinatie met Ticho zijn nieuwe school en Ferre die in februari met de playgroup zal gaan beginnen zijn toch wel wat veranderingen! Maar dat komt vast goed.

Ok, jullie zijn weer volledig op de hoogte van ons. Jullie nog wat te vertellen?
Groetjes!

• 16 Augustus 2015 - 14:29

Ivo:

Leuk om de ontwikkelingen van de jongens te lezen. Is de afwijzing van PR definitief of kun je het later nogmaals proberen? Hier gaat goed qua werk bij mij nog geen nieuwe ontwikkelingen, hopelijk vind ik in de herfst iets nieuws. Succes met huizen en baanjacht. Komt vast goed.