Kort maar krachtig! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Kort maar krachtig! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Kort maar krachtig!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

21 November 2010 | Singapore, Singapore

Alweer een update zullen jullie wel denken en ja inderdaad alweer een! Nu om te zorgen dat jullie weer bij zijn met onze belevenissen, aangezien we niet stil hebben gezeten sinds Desaru.
Om het niet al te lang te maken houd ik het vandaag bij de hoogtepunten van de afgelopen twee weken.

De dinsdag nadat we terug waren van Desaru was het weer tijd voor een diner van Hans-Peter zijn werk. Dit keer gingen we eten bij ‘The Rice Table’ ergens aan Orchard Road, een Indonesisch restaurant, waar we een rijsttafel voorgeschoteld kregen. Goh, wat een verrassing ;). Het eten was erg lekker en de sfeer zat er goed in. Op de terugweg een beetje een voorproefje gehad van hoe Orchard Road er ’s avonds met kerstverlichting uitziet. Boven verwachting mooi!
Woensdag 10 november tot en met zaterdag 13 november heb ik gewerkt op school. De eerste twee dagen zijn we heel druk geweest een aantal klaslokalen op te zetten voor de open dagen van vrijdag en zaterdag. Ik werkte samen met een assistent directeur die me wat meer kon vertellen over Reggio Emilia, wat de benadering is naar de kinderen toe. Ook met haar afgesproken dat ik op haar locatie een dagje mee zou kijken, zodat ik een beeld kreeg bij het werk. Vrijdag en zaterdag waren slopende dagen, want het waren open dagen. Dit hield in dat ouders konden komen kijken met hun kinderen en dat wij ze probeerden een plek in de klas te verkopen. In het begin was dit nog erg lastig, omdat ik iets probeerde te verkopen waar ik nog geen ervaring mee had. Nadat ik later op de dag met iemand mee had gelopen, ging het een stuk beter en voelde ik me er ook een stuk prettiger bij. Doordat we allebei zaterdag gewerkt hebben, hebben we die dag niet zoveel meer gedaan.
Zondag de 14e zijn we ondanks het druilerige weer wel op stap geweest en wel naar Arab Street, dit is de hippe buurt van het moment met allerlei leuke eettentjes en kroegjes. Ook zijn er een boel straatjes die allerlei Arabische spullen verkopen. We hebben als eerst de Sultan Mosque gezien, die behoorlijk opvallend is vanwege zijn gouden koepel. Daarna zijn we uitgekomen bij het Malay Heritage Centre, wat vroeger het huis was van een Maleisische sultan. Daarna moesten we nog perse naar de Fatima Mosque, waar we aankwamen door via allerlei straatjes te lopen. Bij een van deze straatjes viel onze mond open van verbazing, want er waren oude huizen, die kapotte ramen hadden en er verlaten uitzagen. Dit zie je hier maar erg weinig, dus daar hebben dan ook even een foto van gemaakt. Nou vragen jullie je vast af waarom we naar de Fatima Mosque moesten. Ik geef een hint; het heeft te maken met een kameel uit Tunesie?! Do I need to say more? De Fatima Mosque konden we helaas niet van binnen bekijken, hoewel het er van buitenaf ontzettend mooi uitzag. Erna terug naar huis gegaan.
Afgelopen woensdag was het een vrije dag voor ons, vanwege Hari Raya Haij. Waarom twee keer Hari Raya zullen jullie je vast afvragen. Nou deze keer was het vanwege het bedevaart lopen in Mekka. We hebben deze vrije dag besteed door samen met Siri en Rut (Daniel was aan het werk) naar Haw Par Villa te gaan. Dit is een soort van openluchtmuseum, waar allerlei beelden staan die verhalen vertellen over de Chinese oudheid, tradities en overlevingen. Dit met allerlei kleuren, heel veel glitters en (voor ons) rare taferelen. We werden een beetje overweldigd door de hoeveelheid aan beelden, waarschijnlijk doordat we niet zo goed snapten wat de beelden ons probeerden te vertellen, ondanks de teksten bij sommige beelden. Als laatst gingen we naar de “Ten Courts of Hell”, hier hebben we onze ogen uitgekeken. Hier wordt uitgelegd wat er gebeurd als iemand dood gaat en deze allerlei misdaden heeft begaan. Wat een gruwelijke taferelen werden er uitgebeeld, om maar even wat te noemen; het hart werd eruit gesneden, mensen werden aan een kokend hete paal gebonden, op een heuvel gegooid worden waar messen uitstaken en dat er keien op de mensen werden gegooid. Sommige straffen waren ook niet echt in verhouding met de misdaad die de persoon had begaan in zijn leven.
Gisteren hebben we niet zo heel veel gedaan, we zijn naar Boon Lay geweest en hebben onze bankzaken geregeld (lees: mij erbij laten zetten voor het storten van het salaris). Daarna koffie gedronken en wat geshopt. Thuis lekker gegeten, bank gehangen en wat gecomputerd.
Vandaag zijn we naar de National Orchid Garden geweest. Dit is een onderdeel van de Botanische Tuin en heeft tussen het secundaire bos allerlei orchideeen staan. We hebben heel veel mooie orchideeen gezien. Ik wilde ze wel meenemen naar huis, maar helaas zou dat nogal opvallen in de tas dachten wij zo, dus maar niet gedaan. Ons getroost met de aanblik, de geur, de gemaakte foto’s en als laatst toch een miniorchideetje in een plastic vaasje gekocht. Zo hebben we er toch eentje thuis!

Dit was het dan weer. Kort maar krachtig toch?
Tot snel weer,
Veel liefs

• 21 November 2010 - 21:32

Clara:

Leuk, wat te lezen over je toekomstige werk.Zo wordt het voor jou ook wat echter!. Je moet dus leerlingen werven?
    Die tunesische fatima daar heb ik wel wat mee...
    En die orchideen, ja die zijn eigenlijk te mooi om te laten staan, of om mee te nemen....Liefs Clara
    De anonieme reactie bij H-P zijn verslag is ook van mij.

• 22 November 2010 - 12:20

Hans-Peter, Lieke, Ticho En Ferre De Hoog:

Hier spreekt HP. Anonieme reacties worden niet geplaatst hoor. Dus je moet t nog een keer proberen Clara. Ja ik baal ervan dat we de fatmamoskee niet van binnen hebben bekeken, maar misschien dat ik nog een keer met fatma alleen ga. Die hel was grappig ja, maar wel beter dan de protestantse want daar blijf je in zitten. In de Chineze hel mag je na je straf weer eruit...