Held van de dag ... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Held van de dag ... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Held van de dag ...

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

08 Oktober 2010 | Singapore, Singapore

Daar zijn we weer! Uhm, waar waren we gebleven? Oh ja, bij vrijdag. Nadat we het weekendje weg hebben geboekt heb ik eigenlijk niet veel meer gedaan dan de normale dingen.
Zaterdag zijn we boodschappen wezen doen, geskypt met Nederland en erna naar het zwembad van de NTU gegaan. Daar lekker de rest van de middag doorgebracht. Soms moesten we best lachen om een aantal zwemmers. Het lijkt erop dat ze hier geen zwemles krijgen op school. Sinds kort wordt er pas zwemles gegeven en dan gewoon in het buurtzwembad. Hierdoor kunnen mensen van onze generatie lang niet allemaal goed zwemmen en dat levert best grappige plaatjes op. Zo zagen we een man die de borstcrawl doet en 1maal ademhaalt en pas weer ademhaalt als hij bijna stikt. Hij komt dan naar boven en hapt naar adem alsof hij verdrinkt. ‘S avonds lekker pannenkoeken gegeten en aflevering 2 van Prisonbreak gekeken.
Zondag hebben we niet zoveel gedaan, zijn richting OutramPark gegaan en daar rond gaan lopen. Eerst richting de Pinnacle, wat een appartementenflat is die boven verbonden is. Daarna richting Chinatown gelopen en kwamen we een zwembad tegen dat dicht was en dus begon te overwoekeren en het materiaal allemaal weerplekken had. Wat een verrassing in het altijd zo nette en schone Singapore. Daar vlakbij kwamen we Buddha Library tegen. Daar naar binnen gelopen en allerlei buddha’s gezien. Grote, kleine, gouden en ga zo maar door. Even gevraagd of we foto’s mochten maken en dat was geen probleem. Nadat we binnen gekeken hadden zijn we doorgelopen. We kwamen op een straatje uit met allemaal koloniale huizen in allerlei kleuren. Hier zaten allemaal winkeltjes, met name bruidsjurkenwinkels. Deze doorgelopen en toen kwamen we uit bij Buddha Tooth Relic Temple. Voordat we overstaken zagen we nog iets heel grappigs. Er zat een man bij de bushalte en deze had iets in zijn oor, echt in de oorschelp. Het was een dollar! Na hier samen een beetje om gelachen te hebben zijn we bij de Temple binnen gaan kijken. Hier was net een mis bezig, het klonk erg indrukwekkend en heel ritmisch. We hebben even staan luisteren en zijn daarna door de tempel heen gelopen. Ook hier weer allerlei buddha’s, maar nu wel dezelfde maten, maar ze zaten allemaal anders. Aan de achterkant een groot altaar met daarop een grote buddha. Hier stond een korte uitleg bij, wat wel erg interessant was. Nadat we de tempel hadden gezien zijn we door de straatjes in Chinatown gelopen en hebben een Chinese kalender op de kop getikt voor aankomend jaar. Weer een aanwinst voor in huis! Erna maar naar huis, want ik was erg moe, want was vanaf 4 uur al wakker. ’s Avonds dan ook weinig anders gedaan dan op de bank hangen met de computer of een boek. Hans-Peter zorgde voor het eten en het was vanalles wat. Chappati, sushi en ovenfriet! Beetje apart zo samen maar allemaal wel erg lekker.
Maandags ging Hans-Peter weer werken en ben ik in huis gaan rommelen en boodschappen gaan doen. Ik had Rose Ann (de Amerikaanse vrouw van vorige week) gemaild of ze zin had om mee te gaan. Vlak voordat ik klaar was kwam ze aangerend en hebben we ff gekletst. Ze nodigde me uit om bij haar nog wat te komen drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Ben bij haar thuis geweest en ik ben officieel jaloers! Wat een uitzicht hebben zij, echt fantastisch. Ze zitten 10 hoog en kijken uit over bomen en natuur. Heel in de verte wat flats, maar dat is het dan ook. Wat een ander gezicht als bij ons, aangezien wij alleen maar flats zien waar we ook kijken. Het was erg gezellig. Ze nodigde ons uit voor een BBQ op vrijdag wegens het Oktoberfest. Gezegd dat ik het met Hans-Peter er over zou hebben en dat we zouden kijken. Erna nog even boodschappen gedaan en ’s avonds hebben we nog een rondje lopen door de wijk.
Dinsdagochtend speelde ik de held van de dag! En wel omdat ik een kakkerlak spotte in huis. Ditmaal was Hans-Peter al weg, dus ik kon kiezen. Of dat beest laten zitten en hopen dat hij ’s avonds niet in mijn bed zou zitten of zelf weg halen en er vanaf zijn. Na 10 minuten zitten te balen, afwegingen zitten te maken en vooral dat beest te zitten vrezen toch maar besloten om hem weg te halen. Ik dat beest met een bakje te lijf. Deze erover heen gezet en heel voorzichtig van de kast afgeschoven. Natuurlijk met meteen de deksel erop. Daarna gauw naar het raam en hem naar buiten gesmeten. Nog ff dubbel checken of hij echt was en ja hoor, dat was hij! Was behoorlijk trots op mezelf! Verder niet zoveel gedaan, aangezien ik moest bekomen van die verschrikkelijke overwinning op mezelf. ’s Avonds gezellig bij een foodcourt wezen eten op Jurong Point en naar een toetsenbord gekeken, aangezien Hans-Peter het heeft gepresteerd om bier over zijn laptop te gooien. Raar maar waar, het toetsenbord doet het niet meer ;)! Daarna nog een aflevering van Prisonbreak gekeken.
Woensdag in huis gerommeld, gesport en boodschappen gedaan. ’s Avonds kreeg ik het emailadres van een Zweeds meisje dat hier net is komen wonen met haar man en hun dochterje. Haar man is een collega van Hans-Peter. Ik haar gemaild of ze het leuk vond om af te spreken. Daarna nog even een rondje gelopen door de wijk en een lekker sapje gehaald bij een foodcourt (ze doen goede zaken met ons, aangezien we dat bijna elke avond doen ;)).
Donderdagochtend had ik een mailtje van Siri (het Zweedse meisje) en Rose Ann. Siri wilde wel afspreken en Rose Ann ging vandaag naar het Peranakan museum en of ik zin had om mee te gaan. Dat had ik wel, dus me snel omgekleed en terwijl ik wachtte tot ik kon gaan Siri gemaild dat we wel een kopje koffie konden gaan drinken en mijn nummer gegeven. Erna naar het museum. Dit was erg interessant. Het is een museum met artefacts en informatie over de locale cultuur (Peranakan cultuur). We begonnen met een soort van lovestory bekeken over de vroegere Indiase cultuur. Dit werd uitgelegd door een tekst maar ondertussen zag je schilderijen, beelden en maskers die het verhaal ondersteunden en uitbeelden. Daarna kregen we een rondleiding over de Peranakans. We kregen veel informatie over hoe de bruiloft van Chinese Peranakans ging, wat ze droegen en welke ceremonies er plaats vonden. Ook kregen we uitleg over wat de vrouwen deden overdag. Dit was naaien, bedeltjes en kralen op schoenen/lakens en dergelijke zetten, koken en de meisjes opleiden. Ook zagen we een aantal altaars, eentje om de deities te aanbidden en een ander om de voorouders te aanbidden en herdenken. In veel vieringen zijn de voorouders erg belangrijk en kregen bijvoorbeeld ook te eten. Of de voorouders genoeg hebben weten ze door ja/nee vragen te stellen met een soort van munt. Na de rondleiding ging ik naar huis, want wilde nog wat voor mezelf doen. Eenmaal thuis zag ik dat Siri vandaag wel wilde afspreken. Ik heb haar gesmst en we spraken af om 3 uur op Jurong Point. Zo gezegd, dus zo gedaan. We zijn een kop koffie gaan drinken en het was erg gezellig. Maandag of dinsdag gaan we samen met Rut (haar dochterje) naar de Chinese Garden. 's Avonds niet veel meer gedaan, kregen wel bericht vandaag dat Desaru geboekt is en hebben de vouchers in huis. 5 november gaat om 11.30 de boot en 7 november om 14.30. Beetje jammer van de tijden, daardoor kunnen we niet echt veel doen buiten het stadje zelf.
Vandaag in huis gerommeld en nu dus de site weer aan het bijwerken, om te zorgen dat jullie kunnen lezen over onze avonturen en daar verschrikkelijk jaloers op worden ;)! Nee hoor, een beetje is al genoeg. Straks ga ik sporten om erna met Hans-Peter naar een BBQ te gaan. Dit is georganiseerd vanwege de Oktoberfesten. Wie weet ontmoeten we nog mensen … want het is toch wel erg prettig om mensen te zien en te spreken, zeker als je verder maar weinig te doen hebt.

Kus

  • 08 Oktober 2010 - 08:09

    Juut:

    Hoi Lieke,
    Aller eerst bedankt voor je kaartje!!!

    Kijk al bijna uit naar de vrijdag om jullie avontuur te lezen.

    Leuk om te lezen dat je al wat mensen leert kennen. Zal idd niet mee vallen om de hele week alleen thuis te zijn.

    Hier alles ok, voel me weer goed en ben rustig weer aan het werk. Geen caseload hoor, alleen maar administratieve ondersteuning.

    Mijn therapie begint op 18 oktober. Kijk er nu echt naar uit.

    Ook heb ik een leuke afstudeeropdracht gekregen vanuit mijn afdeling. Ze zijn bij ons bezig met het opzetten van een afdeling voor sglvg met een psychiatrische stoornis. Ze hebben mij gevraagd ofdat ik een innovatie wil schrijven voor de omgang met deze doelgroep. Dit om dat de bejegening van sglvg natuurlijk niet te vergelijken is met de bejegening van persoonlijkheids gstoorden. Ben er helemaal happy mee.

    Dikke kus uit Rosmalen

  • 08 Oktober 2010 - 09:20

    Karen:

    Heej Lieke, weer een leuk verslag. Het lijkt me idd fijn om een sociaal kringetje te hebben, dan kun je toch eens over iets anders praten. :-)

    Bedankt voor je e-card, we houden het lekker rustig : we gaan thuis wokken, een beetje oosters maar dan wel lekker thuis.

    Ik ben trouwens wel benieuwd naar een BBQ van een Amerikaanse in Singapore n.a.v. een Duits feest en waar een Nederlands stel naar toe gaat. Hoezo globalisering ;-))

    Groetjes

  • 08 Oktober 2010 - 14:03

    Oma En Opa Prins:

    bedankt voor je verslag ik geniet er elke keer weer van, ik vindt het leuk dat je daar kennissen krijg, wat ben jeeen held om die kakkerlak te vangen, ik zou ook een tijd na moeten denken om hem te pekken.

    groetjes van ons opa en oma doei een dikke kusl

  • 09 Oktober 2010 - 08:11

    Clara:

    Bijzonder, zoals je er wat van weet te maken, iedere dag. Leuk, jecontacten met de amerikaanse en zweedse vrouw.
    En zo krijg ik interessante
    en leuke verhalen van jou te horen. En je hebt inderdaad er ook de tijd voor.
    Beleeft H-P ook nog wel iets wat de moeite van het opschrijven waard is?

  • 10 Oktober 2010 - 18:23

    Annemiek:

    he lieve lieke,
    wauw, jij en die kakkerlak, brrrrrrrrrrrrr ik ben trots op je, wat een overwinning!! doeidoei uit beugen annemiek XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blog over ons leven in Singapore

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 51263

Voorgaande reizen:

11 Maart 2013 - 01 Januari 2020

Singapore, part 2

20 Juni 2010 - 01 Juli 2012

Singapore, part 1

Landen bezocht: