Sungei Buloh Wetland Reserve - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Sungei Buloh Wetland Reserve - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Sungei Buloh Wetland Reserve

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

15 Oktober 2010 | Singapore, Singapore

Klaar voor weer een update van ons zware, zware leven in Singapore?
Goed, vrijdag dus. De avond van de BBQ, wat niet helemaal een BBQ bleek te zijn, maar meer een lopend buffet. Maar voordat we daar naar toe gingen, had nog wat voeten in aarde. Ik had namelijk gesport en zag het aanplakbiljet hangen, nog even extra goed kijken naar de prijs en wat bleek?! $45 dollar per persoon. Behoorlijk duur, zeker aangezien we maandelijks proberen te sparen. Hans-Peter en ik overlegd, nee, dan gaan we toch maar niet. Ik RoseAnn gebeld, oh dat is jammer. Ho wacht zegt ze, Mike (haar man) zegt dat hij wel wilt betalen voor jullie. Ontzettend lief natuurlijk, dus ik Hans-Peter weer gebeld. Oke, dan gaan we toch. Afgesproken dat ik bij de Staff Recreation Club zou wachten op RoseAnn en haar familie en op Hans-Peter. Toen we compleet waren en Hans-Peter RoseAnn en haar familie had ontmoet gingen we naar binnen. Nope, geen BBQ, maar allemaal schalen met ‘Duits’ eten (lees: Japans gekruide kip, mangosalade, frietjes, gebakken rijst met ansjovis, zuurkool, worst en appeltaart), geen versiering, geen Duitse muziek en geen Oktoberfesten op TV, maar voetbal. Oke, niet echt Oktoberfest dus, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben lekker gegeten en het was een erg gezellige avond. Ook geen andere mensen ontmoet, want buiten ons waren er welgeteld 6 anderen en dat waren allemaal Singaporezen. Op de weg terug kwam het besluitmoment, wat gaan we doen morgen?! Na lang wikken en wegen (NOT) werd het Sungei Buloh Wetlands Reserve (mangrovebos). Thuis nog even bank gehangen, nog een biertje gedronken en wat gesnackt en erna naar bed.
Zaterdag eerst een rustig ochtendje gehad en erna op weg naar de Wetlands. We waren er rond een uur of half 3 en het was eb. We begonnen met de boardwalk, wat een brug is over het water, waardoor je goed kan kijken in het water en de bomen. Het was heel rustig en we hebben onze ogen uitgekeken. Wat een rust komt er dan over je heen, volop genieten dus. We hebben erg veel krabbetjes gezien die in de boom klommen, een mudskipper (weet Nederlandse vertaling niet, sorry), een zeeslang, een vlinder, waterhagedissen en vooral erg veel mangrovebomen. Daarna wilde we de gele route gaan lopen, wat ongeveer 1 a 2 uur lopen is volgens het informatieboekje. Maar doordat het al wat later werd, de bus maar 1x in de anderhalf uur ging en de zon wel erg fel scheen besloten we terug te gaan naar huis. Nog even wat boodschapjes gedaan, currymenu gehaald en erna een beetje thuis gehangen, gecomputerd en tv gekeken.
Aangezien we het zo mooi vonden en toch graag meer wilde zien (eigenlijk ging het vooral om de krokodillen) gingen we zondags weer terug, om nu toch echt de gele route te lopen. Nu was het vloed, dus het water stond behoorlijk hoog, wat weer een heel ander beeld gaf. De route was een stuk drukker, dus al snel besloten we een stuk rode route erbij te pakken wat verder het bos in gaat en waar je nog een stuk boardwalk krijgt. Het eerste stuk van de gele route liepen we langs een meer waar we vogels en vissen konden spotten. Onderweg weer veel waterhagedissen gezien, sommige heel groot en sommige heel klein. Daarna kwamen we uit bij een platform, vanwaar we Maleisie konden zien liggen. Weer verder gelopen en we kwamen uit bij een rivier waar we veel bomen zagen en af en toe een visje uit het water kwam springen. Toen kwamen we aan bij een uitkijkpunt, wat hoger was als de bomen, hier vandaan kon je over een deel van de Wetlands kijken, dat was erg mooi. Daar was ook het punt waar de rode route zich afscheidde van de gele route. Het eerste stuk van de rode route was bos en er was dan ook wat minder te zien, op vlinders, bomen en waterhagedissen (ik geloof dat we er wel 10 gezien hebben) na. Ook hier weer een spotplek en er was helemaal niemand. Tijdje uitgekeken over het water en samen zitten genieten. Om weer terug naar het begin te komen, moesten we de boardwalk doen, wat we natuurlijk ontzettend jammer vonden ;). De boardwalk was erg mooi, weer veel krabbetjes, mudskippers en slakken gezien. Toen we bijna bij het einde van de boardwalk waren, zagen we een gifgroene slang. Deze was schijnbaar een beetje van ons geschrokken (heel raar trouwens, want zo eng zijn we niet, toch?) en vluchtte gauw een boom in, maar kijken naar ons deed hij wel. En wij naar hem natuurlijk ;)! Daarna het laatste stuk gelopen, wat weer om een meer heen was, hier merkte je meteen dat het weer drukker was en we spotte weer regelmatig vogels, vlinders en waterhagedissen. Helaas geen krokodil tegen gekomen, hoewel op de website ook aangegeven stond dat mensen die maar weinig zien. Daarna naar huis en thuis lekker gehangen en geskypt met het thuisfront.
Maandags moest Hans-Peter weer werken en had ik ’s middags afgesproken met Siri om naar de Chinese tuin te gaan. Helaas vond Rut het allemaal wat minder leuk en had ze het erg warm, waardoor we na een korte wandeling door de bonsaigarden besloten om wat te gaan drinken in de shoppingmall. Hans-Peter heeft vandaag 4-ethyl-2-iodo-1-amino ethyl benzoate gemaakt. Daarna nog even boodschappen gedaan en ’s avonds hebben we een aflevering van Prisonbreak gekeken.
Dinsdag heb ik niet zoveel gedaan behalve sporten en zwemmen. Gelukkig was Hans-Peter wel heel actief op het werk, want hij heeft gewerkt met de NMR (4 maal PEG-yn en tetrazole) en Winna (zijn PhD studente) aan hett werk geschopt. ’s Avonds samen een beetje op de bank gehangen en wat gecomputerd.
Woensdag heb ik het huis gepoetst en boodschappen gedaan. Ook vandaag had Hans-Peter het weer druk met de NMR (4 maal PEG-yn en tetrazole) en Winna aan t werk zetten. Ook heeft hij nog een UV gedaan van tetrazole met ABA met double-bond aan t eind, zowel in EtOH en fosfaat buffer (polymersome dus). ‘s Avonds had ik een sushiworkshop met Siri. Hans-Peter en ik liepen elkaar net mis, aangezien hij net onderweg naar huis was toen ik onderweg naar de NTU was. De sushiworkshop viel een beetje tegen, maar het was wel grappig. Alles was al voorgesneden en de juiste porties verdeeld. De rijst was al gekookt, het enige wat wij nog hoefde te doen was het opmaken. Na een uurtje waren we dan ook al klaar en zijn we weer gegaan. Thuis gekomen bleek Hans-Peter niet aan zijn artikel te hebben gewerkt, want had er geen zin in en hij heeft nog geen nieuw toetsenbord dus kan eigenlijk ook maar weinig ;). Samen nog even wat TV gekeken voordat we naar bed gingen.
Donderdag wat gewassen, gesport en gezwommen. Siri en Rut zouden eigenlijk mee gaan, maar aangezien Rut lag te slapen hield dat op. we hebben erna maar wat gedronken bij de Mc Donalds (voornamelijk vanwege de airco, niet vanwege de milkshakes of Mc Flurry's hoor). ’s Avonds zijn we bij Pioneer gaan eten en Hans-Peter vertelde dat ze samen de resultaten hadden besproken en dat Maddy erg enthousiast was hierover.
Vandaag wat in huis gerommeld en straks ga ik nog even sporten. Hans-Peter gaat vandaag vanaf 12 uur bij Maddy meten en vooraf moeten ze natuurlijk brainstormen onder een lekkere lunch ;). Maar hij heeft ondertussen al gewerkt met de TEM van poylmersomes van Winna en Zhikang. Betekent weer een drukke dag voor hem dus, gelukkig is het daarna weekend en kan hij een beetje rustig aan doen!

Is in Nederland het mooie herfstweer alweer voorbij? Moet bekennen dat wij hier elke morgen stiekem wel een beetje moeten lachen als we het weerbericht van Nederland zien en dat vergelijken met hoe wij het hebben. Sorry, ik weet het. Is niet echt leuk!
Zijn jullie ook blij met het kabinet Rutte? Of hebben jullie er niet al te veel hoge verwachtingen van?

Fijn weekend allemaal en tot snel!
Kus

• 15 Oktober 2010 - 12:13

JP:

mudskipper = slijkspringer.

Leuke dingen doen jullie allemaal. Wat is er meer met fijn herfstweer? Ik kan tenminste buiten lopen zonder te zweten! En we hebben bokbier. En kastanjes. Puh.

Baloe heeft gevochten met een andere kat, een poes beter gezegd. Volgens haar baasje een chagerijnig mormel van 13. Gisteren ging Baloe achter een haas aan die groter was dan hijzelf. Wat was die haas snel zeg, veel sneller dan Baloe. Verder heeft Baloe hetbuitenleven helemaal ontdekt. Hij komt eigenlijk alleen nog maar maffen in huis. Een soort HP dus

• 16 Oktober 2010 - 10:55

Martijn:

zeg,is een vis die op zijn zij zwemt, niet gewoon een dooie vis?
    anyway, ook ik wil bij deze even ageren tegen jullie leedvermaak omtrent het kolereweer hier in holland.
    toevallig is het heel fijn om nooit de tuin (het balkon) te hoeven sproeien, en wat denk je van alle dagen je auto gratis gewassen door een fijne,zure regenbui?!

alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, wat een heerlijk leventje leiden jullie toch. kan niet wachten om het eens met eigen ogen te komen bekijken.geniet ervan!

• 17 Oktober 2010 - 20:51

Annemieke V:

hoi lieke,
    ieks een groene slang, eng man!
    en jaha het is hier heerlijk herfstweer, echt waar! vandaag nog in groningen 1 1/2 uur op een terras in de zon gezeten, echt heerlijk, dus niks te klagen.
    prison breake is echt fantastisch he! ik vind het knap dat jullie steeds maar 1 aflevering kijken, wij konden ons echt niet zo goed beheersen en vonden het verslavend, liefzzzzz a'm

• 18 Oktober 2010 - 11:55

Eva-Maria:

Ciao! Het was heerlijk weer hoor de afgelopen dagen :) Zo'n 18 tot 20 graden, stralende zon. Tja, dan wel in Italie natuurlijk! Was super. In Edinburgh wat minder warm en alleen de laatste dag zon, maar wel heel mooie herfstkleuren overal en natuurlijk erg gezellig met Cees-Jan en Iwona. Morgen weer aan de slag. Wat goed Lieke dat je weet wat Hans-Peter doet :) en het onthoud! Ik snap er geen hout van, maar het belangrijkste is natuurlijk dat Hans-Peter het snapt.. Maar fijn dat er wat goede resultaten zijn Hans-Peter! xx Eva-Maria