Een les over Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Een les over Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Een les over Singapore

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

02 September 2010 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal daar in het verre Nederland,

Vandaag had ik bedacht een les Aardrijkskunde gemend met geschiedenis en natuur te doen. En dan over Singapore natuurlijk. Iemand die er al iets over weet?

De Republiek Singapore is een onafhankelijke stadstaat in Zuidoost-Azië, bestaande uit het belangrijkste eiland Singapore Island (541 km2) en 58 andere eilandjes, waarvan ongeveer de helft bewoond is. Andere belangrijke eilanden zijn Pulau Tekong , Pulau Ubin en Sentosa. Singapore ligt 137 km ten noorden van de evenaar aan de Straat van Malacca. Op het centrale deel van Singapore Island vinden we de meeste bossen en open ruimtes. Het westelijke deel is een uit afzettingsgesteente bestaand gebied met heuvels en valleien. Het zuidoosten is vlak en zanderig. Het hoogste punt van Singapore is de Bukit Timah (162 meter).
Vanuit het binnenland stromen er verschillende riviertjes naar de kust. De Seletar is de langste met 15 km! De belangrijkste rivier is de Singapore River waar het hart van de stad omheen gebouwd is.

Singapore was vroeger helemaal bedekt met tropisch regenwoud en was zeer moerassig. Daar is nu weinig meer van over. Tegenwoordig komt het regenwoud alleen nog voor in een reservaat als Bukit Timah Nature Reserve. In totaal heeft Singapore nog ca. 300 ha regenwoud. De rest van de bossen, ca. 1800 ha, is aangeplant. Het tropisch regenwoud bestaat vooral uit tropisch hardhoutbomen als seraya en merantis die wel tot 40 meter hoog kunnen worden. Op deze bomen groeien veel andere planten (epifieten) zoals de hertshoornvaren. Singapore heeft met name in het noorden nog ca. 500 ha mangrovebossen.
Langs de kust in de zandgebieden groeien verschillende soorten grassen, cypergras en slingerplanten. In het binnenland groeien kokospalmen, casuarina’s, pandanus, pong pong en de geelbloemige hibiscus. In de stedelijke gebieden groeien ca. 200 planten, waarvan er maar ongeveer 20% inheems is. De vegetatie in parken, tuinen en langs de weg is meestal niet inheems. In Singapore vinden we ook veel waterplanten zoals waterpest en blaasjeskruid.
De meeste dieren die nu in Singapore voorkomen zijn in feite “verplicht” om in de bossen te leven die nog over zijn. Gewervelde dieren die hoog in de bomen leven zijn o.a. de vliegende lemuur, twee eekhoornsoorten, de langstaartmakaak, en de vliegende hagedis. Op de grond en tussen het struikgewas leven o.a. spitsmuizen, ratten, slangen en drie soorten kikkers. Singapore telt verschillende vleermuissoorten zoals de fruitvleermuis, de hoefijzerneusvleermuis, de Maleise vliegende vos en de Maleise valse vampier. Het kleine muishert en de geschubde miereneter zijn zelden te zien.
In Singapore komen ongeveer 335 soorten vogels voor, waarvan 215 inheemse; de rest zijn overwinteraars. Van de 215 inheemse soorten komen er honderd vrij algemeen voor en worden er 52 met uitsterven bedreigd. In 1995 werden nog 9 soorten vogels gesignaleerd die men eerder nog nooit gezien had.
Het leven in de beekjes, vijvers en waterreservoirs wordt beheerst door kikkervisjes, steurgarnalen, waterwantsen en waterjuffers. In de mangrovemoerassen en ander brak water leven mosselen, eendenmossels, slakken, krabben en kreeften. Wat verder de zee op vinden we een zeer kleurrijke onderwaterwereld met zeeëgels, koraal, anemonen, clownvissen, af en toe giftige schorpioenvissen en steenvissen. Op de riffen voor de kust van Singapore komen 150 soorten koraal voor.

Dankzij de ligging vlakbij de evenaar heeft Singapore een tropisch klimaat met gedurende het hele jaar door zeer hoge gemiddelde temperaturen. De gemiddelde temperatuur is 26,7°C. Het wordt bijna nooit “kouder” dan 20°C, zelfs ’s nachts niet. Overdag stijgt de temperatuur bijna altijd naar rond de 30°C.
De gemiddelde vochtigheidsgraad bedraagt gemiddeld 80%, maar de drukkende warmte wordt verzacht door een altijd waaiende zeewind. Het regent het hele jaar door in korte hevige buien, maar de meeste neerslag valt tussen november en januari. Gemiddeld valt er per jaar ongeveer 2400 mm neerslag. Gedurende de zuidwestmoesson valt er minder regen. Gedurende de maanden april/mei en oktober/november kan het flink stormen. Plotseling opkomende stormen, “sumatra’s”, komen drie à vier keer per maand voor in de periode april tot en met november. Het regent en waait dan zeer hard en het koelt tijdelijk flink af.
Mei tot en met juli zijn de droogste maanden. In december schijnt de zon het minst. Door de ligging nabij de evenaar heeft de periode februari tot en met oktober gemiddeld 12 uur zonlicht.

De officiële talen van Singapore zijn het Maleis, het (Mandarijn) Chinees, het Tamil en het Engels. Het Maleis is de nationale taal en het Engels is de taal van het bestuurlijk apparaat. Het Mandarijn Chinees wordt steeds meer gebruikt in plaats van Chinese dialecten als Hokkien, Teochew, Kantonees, Hakka, Hainanees en Foochow. Naast het Tamil worden er door Indiërs nog talen gesproken als Punjabi, Telegu, Hindi en Bengaals.
Ondanks de nadruk die gelegd wordt op het leren van de officiële talen is er in de loop der tijden toch een soort algemeen dialect ontstaan, het “Singlish”. Het lijkt wat op het Engels maar herbergt ook veel taalkundige elementen van het Chinees, Tamil en Maleis. Verder worden zinsdelen afgekort, woorden verwisseld en ritme en klemtoon zijn zeer opmerkelijk.

Na deze enerverende les, nog even kort onze week:
De afgelopen week hebben we niet zo heel veel beleefd. Donderdag zijn we uit eten geweest met het werk van Hans-Peter. Dat was wel leuk, omdat je dan duidelijk de verschillen ziet tussen de verschillende nationaliteiten. Zo was er een PhD student, die zich helemaal klem heeft gezopen, omdat anderen steeds weer bier voor hem haalde. Niet echt daadkrachtig dus. Voor hem is de avond dan ook kotsend boven de WC geeindigd! We zijn wezen eten in het Arabische district, wat momenteel de plek is om uit te gaan en gezien te worden. Vrijdags heb ik wat sollicitaties de deur uit gedaan en ’s avonds werd ik gebeld of ik maandags kon komen voor een sollicitatiegesprek. Natuurlijk kon dat! Ik was blij verrast zo snel al wat te horen, dat had ik niet verwacht. Zaterdags zijn we naar Orchard Road gegaan, dat is het touristengebied, met overal shoppingmalls. Wij vonden er niet zo heel veel aan, maar misschien ligt dat aan het feit dat we niet zo van shoppen houden ;)? ‘savonds lekker filmpje gekeken, want het is Hans-Peter gelukt om de laptop op de TV aan te sluiten. Zondags begon de dag erg druilerig en dat terwijl we bedacht hadden om te gaan zwemmen. Na tweeen werd het toch droog en zelfs heel erg mooi, dus op naar het zwembad. Dat was erg lekker en we zijn beide dan ook een beetje verbrand. Maandag mijn dependants pass opgehaald en erna sollicitatiegesprek gehad. Naar mijn idee ging het niet zo goed, ik begreep niet alles wat ze vroegen, gaf volgens mij niet de antwoorden die ze wilde horen en het kwam over alsof ik onvoldoende ervaring had. Ik zou voor dinsdagavond wat horen, maar tot op heden nog niks gehoord. Het zal wel betekenen dat ik het niet geworden ben. Maandag merkte ik ook dat mijn oog een beetje geiiriteerd raakte en wat dikker werd. Dinsdag dus maar naar de dokter geweest, wat antiobiotica gekregen en dan moet het weer over gaan. Met het advies een beetje rustig aan te doen ;)! Wat denkt die dokter? Dat ik al druk aan het werk ben ofzo? Nee dus, maar wel goed bedoeld. Gister (woensdag dus) in huis gerommeld, nog wat sollicitaties eruit gedaan en verder mezelf maar vermaakt.

Dit keer geen foto’s, want die hebben we niet gemaakt. Waarschijnlijk de volgende keer, want we willen het weekend nogmaals naar Orchard Road, ditmaal om de grootste boekenwinkel van Azie te bezoeken en eigenlijk willen we naar MacRitchie reservoir. Een beetje apies en vogeltjes kijken!

In nederland allemaal een beetje het slechte weer overleefd? Of veel problemen ermee gehad?
Tot snel
Kus

p.s. als je nou niet steeds naar de site wilt gaan om te kijken of er al iets nieuws op staat, dan kan je je linksonderin aanmelden voor een email-notificatie. ik zeg doen! ;)

• 02 September 2010 - 05:58

Pieter:

Hey zusje en zwager,
    Mooi stukkie tekst.
    Bedankt voor deze goede les :D.

Ik heb het slechte weer goed overleefd. (en volgens mij ook niets aan overgehouden). Gelukkig is het weer lekker droog :D.

Liefs Pieter

• 02 September 2010 - 07:51

Eva-Maria:

dank je wel voor de wijze les :) ik wist er nog niets van af :)) Jammer van die sollicitatie, hopelijk de volgende keer beter, je zal vast moeten wennen aan de manier van solliciteren? Denk toch anders. Ik vond Orchard Road wel leuk, inderdaad denk ik omdat ik het leuk vind om te winkelen! Ik heb nog een trui die ik daar gekocht heb - vijf jaar oud dus en die ik nog pas. Hier in D'Bosch geen last gehad van de regen, was wel heftig een paar keer maar het viel allemaal er mee gelukkig! Sterkte met je oog, hopelijk wordt het snel beter! En HP werk ze maar weer!! xx Eva-Maria en groetjes van Ivo, hij is ziek dus geen kusjes van hem! Griepje..

• 02 September 2010 - 20:34

Annemieke V:

he lieke,
    spannend om alles te lezen! mooi avontuur zijn jullie aangegaan. succes met solliciteren, groetjes annemiek

• 03 September 2010 - 11:14

JP:

Leuke les!In de volgende les zou ik graag wat aandacht zien voor de economie en het politieke systeem ;).

Wat nou verschillen tussen culturen? Volgens is het overal normaal dat PhD-students kotsend boven de plee hangen.

Groet, JP

• 03 September 2010 - 23:53

Lieke:

@ EM: dat is wel leuk, een echte tastbare herinnering aan Azie, buiten al die herinneringen in je hoofd natuurlijk. Arme Ivo, wens hem maar beterschap.

@ JP: wie weet wat er de volgende keer komt, ik zal het eens overleggen met de directeur ;). Ik denk ook wel dat PhD's overal kotsend boven de plee hangen, maar het verschil hier was voor mij dat de jongen dronken werd, doordat hij geen nee kon zeggen teggen zijn collega's/hogergeplaatsen. daardoor bleef hij drinken en werd dronken.

• 04 September 2010 - 06:45

CJ:

Wie heeft Wikipedia nodig als je jullie blog hebt :) Dat van die vele eilandjes wist ik niet, dat zal vast leuk zijn die te bezoeken. Veel succes met soliciteren!

• 05 September 2010 - 14:11

Sander En Erica:

Hoi Lieke en Hans Peter,

Wat leuk om een berichtje te krijgen van mensen die ook net in Singapore zijn, al zijn jullie zo te lezen een stapje verder. Wij gaan nu de fase in van huizen zoeken, een employment pass aanvragen en andere praktische zaken regelen.
    Ook heel aardig dat we bij vragen jullie mogen inschakkelen. Tot nu toe is dat nog niet aan de orde, maar wie weet.

groetjes,

Sander en Erica