Het jaar van de geit, take 3 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het jaar van de geit, take 3 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het jaar van de geit, take 3

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

17 Mei 2015 | Singapore, Singapore

Ni Hao,

Oeps! Een hele grote OEPS en SORRY. We hadden echt niet door dat de maand alweer voorbij was en we dus hoognodig een update moesten doen. Ondanks dat Lieke veel thuis is met de jongens, is het vaak druk genoeg om dit soort dingen erbij in te laten schieten... Gelukkig zijn we er relatief op tijd achter gekomen en zullen we jullie even op de hoogte stellen van hoe het ons vergaat in dit tropisch land.

Kids corner:
Onze peuter heeft het momenteel bijzonder druk met alles zelf doen... We mogen hem zo goed als nergens bij helpen. En als we dat wel doen, dan wordt ie boos. Alles gaat dan ook in een langzaam tempo, maar meneer is maar wat trots op zichzelf! En met recht, want hij droogt zichzelf af, poetst zijn tanden zelf, kleedt zichzelf aan, zoekt kleren zelf uit, smeert zijn brood en schenkt zelf zijn drinken in. Verder helpt ie bijzonder graag met allerlei taken in het huis. Momenteel is de afwas doen erg hot. Hij komt er dan bij staan, pakt de afwasborstel en gaat “afwassen”. Met als gevolg dat zo’n beetje de hele keuken vol met water staat en de het nogal lang duurt voordat alles schoon is ... maar ach, ze moeten al vroeg op eigen benen kunnen staan. Ons doel is om hem zo rond de puberteit de deur uit te hebben ;)! En als ie dan toch wilt blijven, dan moet hij vanaf dan maar voor ons gaan zorgen. Op school gaat het allemaal redelijk, hij heeft sinds begin van de maand een nieuwe juf, dus dat is even wennen. Deze juf kent Ticho nog niet zo goed en andersom ook niet, dus hij zegt met enige regelmaat dat hij niet zo’n leuke dag heeft gehad. We hebben al uitgelegd dat het voor Ticho goed werkt om keuzes te krijgen, maar dit lijkt nog niet echt door gekomen te zijn. Wel pakt ie weer van alles op en is hij nu heel druk met tellen (1, 2, 3 , 6, 7, 8 en weer opnieuw). Overal ziet hij nummers en telt hij hardop wat hij ziet (1, 2, bussen mama!). Laatst deden we met hem de alfabetpuzzel en toen kon hij zo ongeveer alle letters herkennen. Vaak kijkt hij ook op verpakkingen en roept hij allerlei letters! Maar de grootste mijlpaal van de afgelopen maand was toch wel vorige week. Dat was namelijk het eind van het luier tijdperk voor Ticho! Sinds ruim een week slaapt ie zonder luier en dat gaat bijzonder goed. Hij heeft 1 ongelukje gehad en verder alle keren droog. Wel wordt ie nog altijd erg vroeg wakker en valt ie erna niet meer in slaap. Hopelijk leert ie snel om nog langer droog te blijven ’s nachts, want dan kan ie wat bijtanken. Hij is nu eigenlijk elke dag niet volledig uitgeslapen ... En wij dus ook niet!
En onze baby, oh nee dreumes, ontwikkelt lekker vlot. Vorige maand schreven we al over los staan en dat ie daarmee bezig was. Nu heeft ie de afgelopen maand hier hard aan gewerkt en soms staat ie wel 5 tellen lang los. Dit gebeurt vooral als ie zo druk is met speelgoed o.i.d. dat ie vergeet dat ie geen houvast heeft. Zodra ie zich dat realiseert, laat ie zichzelf weer zakken. Los staan is leuk, maar aan 1 hand lopen is nog VEEL leuker! Hier komt ie ook echt om vragen, hij klimt op aan je been, strekt zijn handje uit en pakt een vinger. En dan lopen maar ... Waar het aan het begin van de maand nog erg wiebelig en onzeker was, lijkt hij ons nu vooral vast te houden omdat ie nog niet zo goed durft los te lopen. Maar ook daar is ie sinds kort mee bezig, want hij verraste moederlief vorige week door ineens met een paar losse stapjes naar haar toe te komen. Sindsdien probeert ie het wel en soms lukt en soms niet, wat de nodige frustratie oproept. Afgelopen week was sowieso een beetje een lastige week met veel mopperen en huilen, want hij was niet helemaal in orde (verkouden, keelpijn, verhoging, beetje een oogontsteking en slecht slapen) en toen kwam er ineens boven een tandje doorpiepen! Zodra die door was, ging het een stuk beter met hem, hij werd weer zijn gezellige zelf! Dus ons tandenloos monster is veranderd in een mini tandenmonstertje! Het lijkt erop dat de tweede zeer binnenkort ook gaat verschijnen. We zeiden al dat ie een dreumes is (Ferre zijn standpunt), want ja hij kan al zoveel en is echt geen baby meer. Dus begint ie langzaam te ontdekken dat hij reactie kan uitlokken door uit te dagen. Zo kan ie namelijk met eten of drinken, als het hem niet zint, uitspugen of weg gooien. En dan gaan piepen omdat ie honger heeft. Een andere leuke is het vreselijk op een brullen zetten, als Ticho hem een zet geeft als Ferre aan zijn speelgoed zit. Dan komt ie heel hard huilend naar moeders of vaders, want hij is vreselijk zielig. Als je hier niet op reageert, dan is het brullen binnen no time over en gaat ie iets anders doen. Reageer je wel, dan huilt ie nog ff stevig door en gaat ie erna weer aan het speelgoed van zijn broer zitten of hem zitten uitdagen. Leuk, die twee jongens samen ;)!

Lieke’s perikelen:
Lieke gaat nog braaf elke week naar haar training en boekt netjes vooruitgang. Afgelopen keer hebben ze gezegd dat het wat didactiek goed genoeg lijkt te zijn, hoewel de interactie met studenten lastig te trainen is. Wel maken ze zich wat druk om de grammatica, dit vindt Lieke nogal lastig (iets wat zo natuurlijk gaat en nu volledig ontleedt moet worden is ook niet makkelijk) en dus wordt ze dan onzeker. De komende tijd gaan ze zich hier meer op focussen. Nu zit ze braaf elke avond in een boek en achter de computer te studeren om zoveel mogelijk grammatica regels te leren.
Verder is ze langzaam de reis aan het voorbereiden, door dingen te gaan kopen, uitzoeken en eventueel te regelen. Zo heeft ze ondertussen een taxi geboekt voor de terugreis, maar niet zomaar een taxi, maar een minibus zodat haar mamafiets mee kan naar Singapore.

Hans-Peter’s belevenissen:
Tja, wat zullen we zeggen?! Druk ... de ene week veel telecons en de andere week druk met deadlines en praktisch werk. Hij is zo druk dat ie eigenlijk elk weekend nog een tijd aan (en op) het werk is, terwijl ie dan meestal bijtankt. Dit heeft als gevolg dat ie niet altijd kan mediteren, wat ervoor zorgt dat ie zich soms maar moeilijk kan ontspannen.
De vorige keer schreven we al over de mannenavond, de heren hebben hier nu hun routine in gevonden en hebben vaak heel relaxte en gezellige avondjes samen!

Fun, fun, fun:
De afgelopen periode is het rustig geweest wat betreft leuke dingen, veelal vanwege jongens die niet lekker waren, Hans-Peter die naar het werk moest of het weer dat niet echt mee werkte. Toch hebben we wel wat ondernomen, zo zijn we voor onze trouwdag naar het Bird Park geweest, hebben daar lekker geluncht en mooie vogels bekeken. Ook nog een tijdje in de speeltuin daar gespeeld en een lekker ijsje op. Verder hadden we een play date met Arya en zijn moeder. Eerst hebben we daar geluncht en hebben we lekker gespeeld. Later op de dag zijn we wezen zwemmen. Een unicum voor de jongens en Lieke, want ze gingen voor het eerst met zijn drieeen zwemmen. Dit ging prima, wat een goede opsteker is om het vaker alleen te gaan doen. Naast die play date spreken we ongeveer wekelijks af met een klasgenootje van Ticho, de ene week spelen we bij haar en de andere week bij ons. De kids vinden het geweldig en hebben dikke pret. De moeders ook trouwens ;)! Verder gaat we met regelmaat met zijn allen naar Hans-Peter zijn werk om daar ofwel koffie te drinken ofwel te picknicken, want het is daar een stuk rustiger als op bijvoorbeeld Jurong Point.

Nou, dat was het weer! We zijn al druk aan het aftellen, jullie ook?
Zai jian

ps. check het vorige bericht voor de link met foto's

• 17 Mei 2015 - 18:52

Eva-Maria:

Leuk hoor die update van jullie 4! Heel benieuwd naar de jongens (en jullie te zien natuurlijk ;)

• 17 Mei 2015 - 20:34

Dirk:

Weer een leuk verslag zie jullie binnenkort, tot snel.

• 17 Mei 2015 - 21:26

Marrianne:

Heel erg leuk over jullie doen en laten daar te lezen.. eindelijk kan ik het nu lezen! Spreek je de taal daar Lieke? Knap.. als dat zo is.. lijkt mij een reuze karwei die taal daar. enne.. dat tropische.. wordt je dat ook weleens zat en snak je naar een echt sneeuwbal?
    Groetjes van ons hier, Marrianne

• 18 Mei 2015 - 20:45

IVO:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. We kijken zeker uit naar jullie komst.

• 29 Mei 2015 - 12:09

Arie:

Weer leuk allemaal om te lezen. Nu nog minder dan 2 weken!