De eerste periode voorbij - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu De eerste periode voorbij - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

De eerste periode voorbij

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

25 Juli 2010 | Singapore, Singapore

Ach en zo kabbelt de tijd voorwaarts. Inmiddels is er een maand voorbij sinds ik hier arriveerde en ik wacht rustig af tot de sleur inslaat. Tot nu toe is het nog steeds een belevenis om hier rond te lopen, is het niet om de hitte, dan wel om de omgeving, het eten of de mensen. Er gaapt alleen een gat tussen wat ik hier meemaak en wat de mensen thuis meekrijgen wat ik meemaak. Mijn werk is eigenlijk het minst spectaculair / meest vertrouwd maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan verdwalen. Het grootste gedeelte van de universiteitsgebouwen bevind zich in een complex dat is onderverdeeld in de ‘south spine’ en de ‘north spine’. Het lot wil dat ik in een ander gebouw zit, het Research Techno Plaza, dat is onderverdeeld in het X-frontier block en het X-border block. Waar ze de namen vandaan halen weet ik niet maar wat ik wel weet dat het in NL, iets als de C-vleugel zou heten (om het te onderscheiden van de A en B vleugel). Mijn gebruik van de afkorting NL geeft aan dat ik al hard op weg ben een van de gebruiken over te nemen van het taalgebruik hier, nl., afkorten! Het Research Techno Plaza heet geen Research Techno Plaza maar RTP, Jurong point is JP en RWS is resorts world sentosa (voor de toeristen).
Het nare is dat hoewel de universiteitsgebouwe aparte gebouwen heten ze wel in en in met elkaar verbonden zijn. Ik kan als ik wil zeker een kilometer lopen zonder het gebouw om mij heen te verlaten. Een korte routebeschrijving: om bij de kantine te komen waar ik het meest kom (canteen A) neem ik de dienstlift die achter 2 branddeuren zit weggestopt van de 6e naar de 1e verdieping (ik moet hierbij oppassen dat ik niet de 2e indruk, zoals bij de gewone lift het geval is om op de begane grond te komen), en vandaar neem ik de loopbrug naar een zijvleugel van de southspine. Deze zijvleugel loop ik af over de galerij tot ik via een paar deuren op de ‘ondergrondse’ parkeerplaats voor de eigenlijke south spine terechtkom. Deze ondergrondse parkeerplaats wordt aangeduid wordt met de term B3 (Basement 3, liggende onder B2 en B1), maar ligt eigenlijk niet echt onder de grond , als je even doorloopt kijk je zo uit over het gebied wat achter de campus ligt. Hier ga ik rechts en loop langs de parkeerplaats zo’n honderd meter naar de kantine die ik bereik door twee trappen af te gaan. Ik kan me dus best best op de begane grond van t RTP kan bevinden maar dat dit niet wil zeggen dat ik me ook op de begane grond van de south spine bevind. De hele campus ligt namelijk op heuvels en dat is achteraf best logisch maar het duurt even voor je daar achter bent.
Een complicerende factor is dat het vrij veel energie kost om van de ene naar de andere verdieping te komen. Trappen maken meestal een grote omweg en zijn goed weggestopt maar liften, die men liever neemt, net zo goed. Ben je dus van plan om van verdieping te wisselen dan kun je jezelf ervan verzekeren een grote omweg te maken, wat de complexiteit van je operatie alleen maar verergerd. Wat het dan nog een graadje erger maakt is de eenvormigheid van het geheel. Soms heb je het idee dat je op de 2e verdieping loopt terwijl je in basement 3 zit. Mocht je op een gegeven moment niet meer doorhebben op welke verdieping je zit dan kun je je in elk geval niet orienteren.
Kortom, de gebouwen hier lijken aan elkaar gegroeid zoals europese binnensteden dat zijn door een flink aantal eeuwen van stedenbouwkundige inzichten, maar dan afgezien van de eeuwen. Het leed wat me meer dan eens overkomt wordt nog verergerd door de open structuur van de gebouwen. Waar in NL een muur staat staat hier een paal en is dus een potentiele doorgang. Uiteindelijk heeft deze opzet die toch met opzet tot stand moet zijn gekomen, vooral te maken met de temperaturen hier en de regen die als-ie valt van het kalliber wolkbreuk is. Gegeven dat je naar een ander gebouw wilt en je de koelte van de airco achter je moet laten, dan liever binnendoor, in plaats van het gebouw uit te lopen, de borden te volgen en het gebouw van je bestemming in te lopen, en in je weg de nodige zon tot je te moeten nemen, of het andere uiterste een teveel aan regen.
Verder is de campus een prachtige plek. Vandaag (zondag) kwam ik er voor mijn plezier, ik ging zwemmen, en vergeleken met blk 729-09-222 is er een ding dat opvalt als je uitstapt en dat is de stilte. Er was werkelijk niks te horen. Ik probeerde het geraas van het verkeer op de PIE op te vangen (Pan-island expressway) maar hoorde niks. Ja, een vogeltje misschien. Verder is er veel groen, zoals vaker in de tropen, maar dat is niet iets wat direct opvalt, ten eerste omdat blk 729-09-222 ook zijn groene punten heeft, en ten tweede omdat in NL ook alles groen is rond deze tijd. Het meest confronterende dat opviel was echter de hitte. Ik had al van mijn huis naar de bushalte voor de bus naar de campus moeten lopen, wat 10 minuten in beslag neemt en natuurlijk reed de bus langs toen ik nog zo’n 100 meter van de bushalte verwijderd was. Het is onbekend in Singapore hoe lang het duurt voordat de volgende bus komt maar het was zondag dus moest ik zeker 10 minuten wachten. Normaal heb ik daar niet al te veel moeite mee maar het was wel zo kloterig warm – er begonnen zich vlekken af te tekenen op het shirt dat ik van Lieke heb gekregen - dat ik wilde dat-ie eerder was gekomen (in de bus is het koel). Het zwembad is dus een zegen en ik ben er lekker afgekoeld en weer opgewarmd, ondertussen Phillip K Dick’s ‘Do androids dream of electric sheep’ lezend (nu al een aanrader, ook voor de literair onderlegden onder ons). De populatie in het zwembad was voor Singapore verbazingwekkend gemengd, er zwommen veel gemotiveerde sings (in strakke ballenknijpers) maar ook veel westerlingen. Er was er een die zichzelfde voorstelde, onder de naam van Hunter (?!). Hij kwam uit North-carolina (om de een of andere reden zeggen Amerikanen nooit dat ze uit de US komen, maar zeggen ze altijd de staat, of stad) en hoewel hij dus best spontaan was, reageerde hij verder niet veel op wat ik zei, of vroeg. Ik heb het idee dat dit ook typisch amerikaans is, maar dat kan ik niet verifieren omdat ik nooit veel met Amerikanen in contact heb gestaan. Met australiers wel, en die hebben dezelfde neiging, soft from the outside hard from within.

tot snel weer!

  • 26 Juli 2010 - 11:49

    Eva-Maria:

    Ha broer! zoals je het al omschrijft klinkt het zeer ingewikkeld om al die gebouwek/vleugels uit elkaar te houden :) Het lukt je dus wel om je weg te vinden in Singapore, dat vond ik wel lastig aan Azie de bewegwijzering - als die al aanwezig was bijvoorbeeld op Bali totaal afwezig.. - Wel fijn ook dat je een zwembad'tot je beschikking'hebt nou ja die je moet delen met Amerikanen die Hunter heten :) De Amerikanen die ik ontmoet heb hebben het over het algemeen alleen over zichzelf - maar goed er zijn er ook vast die dat niet doen..Morgen gaan Ivo en ik naar K'wijk en Arie en Clara in ons huis. Hopelijk beter weer dan vandaag, véél regen, en dan niet 1 plensblui maar meerdere! Vrijdag gaan we weer terug - dus een minivakantie. Ben je al aan het aftellen tot Lieke komt? Wel gezelliger lijkt me om Singapore te verkennen! Tot de volgende waarbenjij of skype! x Eva-Maria

  • 06 Augustus 2010 - 12:39

    Marrianne:

    Wat een leuk verslag Hans-Peter! al word ik niet jaloers op je..vooral die hitte spreekt me dus aan..(niet!) als zeemens zou ik niet meer naar boven komen denk ik.En dan die lift!! om gek van te worden. claustrofobisch als ik word ineen lift.Ja.. dat amerikanen niet US zeggen, snap ik. Als Europeaan ben ik er trots op Nederlandse (nog wel..) te zijn, en dan wil ik nog wel specifieker worden door te melden dat ik Katwijkse ben. Snappen die Amerikanen veel als ik dat vertel.. toch?? Je zal wel uitzien naar Lieke,s komst de 20e.. en Lieke zal ondanks dit land graag naar je toekomen denk ik zo. Ik heb leuke fotoos van jullie op mijn telefoon, maar ik heb even nog geen snoertje om er wat mee te kunnen via de computer.Fotoos van je promotie natuurlijk. Wij hebben binnenkort vakantie, maar moeten het huis gaan verven aan de buitenkant, en ook de binnenkant mag hier en daar: lees de zolder.. wel weer eens een flinke opknapbeurt krijgen. klussers als we zijn hebben we daar heel veel zin in. Maar op moeilijke dagen gaan we eens een dagje weg ofzo. Nou.. Hans-Peter, wordt vervolgd. Wij allemaal wensen je heel veel goeds en een voortreffeljk uithoudingsvermogen . zeker totdat Lieke er is. Daarna zal alles iets minder lastig zijn dan nu. Veel liefs en ik schrijf weer eens over niet al te lange tijd.Marrianne.en JanHenk. groeten van de kids.

  • 06 Augustus 2010 - 12:50

    Marrianne:

    Lieke, jij ook sterkte he.. de laatste loodjes, met een ..d ..want het is vast loodzwaar zonder Hans-Peter.een nog leuke afscheidsperiode gewenst en een opperbeste rit naar Hans-Peter. ook alle goeds daar. liefs allebei van Marrianne, en groetjes van JanHenk.

  • 07 Augustus 2010 - 07:41

    Arie:

    hebben net je fto's van je bezoek aan de chinese garden op picasaweb gezien. Heel mooi, echt chinees allemaal, alleen kan ik in de verste verte niet bedenken waarom je die ene schildpad met clara associeert!

  • 08 Augustus 2010 - 08:26

    Cees-Jan:

    Ik ben een beetje een ezel want ik heb nu pas door dat het mogelijk is om op je avonturen te reageren. Waarschijnlijk omdat er nooit iemand op onze blog reageert... Maar goed, leuk te horen dat je je er met humor doorheen slaat! (is het 'erdoor heenslaat' of 'er doorheen slaat', ik begin het Nederlands te verleren). Wat mij in Indonesië zo opviel was dat het om 6 uur 's avonds al donker was maar toch nog net zo heet en druk, een beetje raar voor wat als zomer aanvoelt. Dat Research Techno Plaza klinkt trouwens wel goed, volgens mij kan Lieke het daar ook wel vinden ;)
    Groetjes, Cees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blog over ons leven in Singapore

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 51306

Voorgaande reizen:

11 Maart 2013 - 01 Januari 2020

Singapore, part 2

20 Juni 2010 - 01 Juli 2012

Singapore, part 1

Landen bezocht: