Het vervolg ... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het vervolg ... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het vervolg ...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

12 Juli 2010 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

het vervolg ...
Nog steeds ben ik dus voornamelijk bezig geweest met dingen regelen, ipv dingen bezichtigen zoals jullie msc graag zouden willen (al ben ik gister wel even in Chinatown geweest, een ietwat overbodige naam voor Singapore). Wat heb ik dan zoal geregeld? Op mn werk heb ik inmiddels een nieuwe email en heb ik toegang tot alle documenten die online staan en waar ik wat mee moet beginnen. Mijn persoonlijke gegevens kloppen niet helemaal (ik heb inmiddels een nieuw adres) en ook Lieke staat er niet bij. Ik moet een rekeningnr invullen om mijn salaris uitbetaald te krijgen. Dus heb ik gister een rekening geopend. We krijgen een verzekering van de uni, wat neerkomt op een bepaalde hoeveelheid geld dat we kunnen besteden aan medische kosten. Verder krijgen we wat geld als we een lichaamsdeel kwijt raken of een dodelijke ziekte hebben. Wat betreft de dodelijke ziekte is het van belang dat we niet binnen een maand dood gaan of dat we er al een hadden anders lopen we de uitkering mis. Omdat het een flexibel bestedingssysteem is, moet ik wel binnen twee weken uitpluizen wat ik wil.
Een nieuw adres betekent dus een appartement huren. Het kamertje dat ik had op de campus was voor 30 dagen of zo snel als ik iets had gevonden. Dat ging redelijk vlot. Het is een goed idee om zaterdag de straits times te kopen - de lokale krant, die niet echt te vergelijken is met een NL omdat hij wordt gecontroleerd door de overheid, dit maakt hem al snel beter dan de telegraaf maar een volkskrant of NRC is het niet. Bovendien is het mij om het even wat het lokale nieuws betreft - en daar de advertenties door te spitten met huuronderkomens. In Singapore zijn er twee verschillende onderkomens voor de redelijk verdienende uit het buitenland komende mens: de HDB (Housing and Development Board onderkomen) en de condominium. De HDB is speciaal ontwikkeld voor het gewone volk en zijn appt in flats, condos zijn hetzelfde maar zijn afgesloten gebouwen waar je niet zomaar in kan, ietwat luxer, en met faciliteiten als een (gedeeld) zwembad, fitness, en zijn gelijk een stuk duurder. Althans dat is wat ik heb horen vertellen, ik heb nog nooit een condo van binnen gezien. Voor de omgeving hier zijn huurprijzen van 1700 – 2200 $ (1020 – 1320 e) normaal voor HDBs, en condos (ver) daarboven. De gebouwen zelf lijken ook een stuk hoger met 30 – 40 verdiepingen.
Hoewel HDB eigenlijk niet bedoeld zijn voor buitenlanders kun je ze best huren, vooral omdat je er grif geld voor betaald. Na een aantal verhuurders gebeld te hebben en nul op request gekregen te hebben, besloot ik maar een 3+1 appt te bellen. Dit betekent drie slaapkamers plus woonkamer en is eigenlijk wat te groot, maar het was het proberen waard, mezelf voornemend niet meer dan 2000 $ te betalen (reken zelf maar uit). Ik kon gelijk de volgende dag op bezoek en zowaar, het zag er best goed uit. Ik wist wat ik moest verwachten (ik was al s bij maddy geweest die in eenzelfde soort flat woont) dus de kaalheid, nergens frutsels, alleen de benodigde meubelen, tegels op de vloer, schrokken me niet af. De verhuurders (die zo bleek later, geeneens de eigenaren zijn) hadden nieuwe banken neergezet, de douchekoppen waren ook nieuw en ze hadden best goed schoongemaakt. Er hing een teevee van 2 twee vierkante meter. De agent (bemiddelingsburo) was erg aardig; een indiase vrouw van rond de vijftig die erg blij was dat ik uberhaupt bij haar in de auto zat, en die volop voorstelde om dit en dat te regelen mocht ik de flat nemen. Hoewel er een grote kans was dat ze het allemaal om het geld deed, had ik er een goed gevoel bij, dus, omdat ik tevreden was heb ik het genomen. Met wat langer zoeken had ik wrs wel wat goedkopers kunnen krijgen maar nu had ik dan wat al voor ik ging beginnen met werken. Een kopzorg minder. Er was nog een andere meedingende familie, van zes indiers die meer wilde bieden dan ik (ik ging voor 2000) maar toch heb ik het gekregen met heel wat gelobby van de agente (als je die mag geloven). De familie waar ik het van huur zijn chinezen die zelf een condo hebben gekocht in clementine. Vanaf het moment dat ik de keet heb gehuurd ging alles vrij makkelijk, de agente regelde de elektriciteit en de kabel + internet en hier zit ik dan mijn verhaaltje te schrijven.
De omgeving van de flat is weinig meer dan nog meer flats en in een straal van 500 meter bevinden zich twee winkelcentra, ik zeg express geen malls, want dat zijn het niet. Het zijn goedkope verzamelingen van winkeltjes met een onbepaalde functie. Het ziet er allemaal wat smoezelig uit, als van die goedkope passages in Nederland waar de zeeman, de blokker en de aldi gelocaliseerd zijn, maar waarschijnlijk dan ook echt goedkoop. Ik heb er vandaag een Tiger beer gedronken en inderdaad, die kostte maar 5.50. Voor de bezorgde thuisblijver: ik heb er ook wat bij gegeten: kipdelen met curry, nasi en nog meer kipdingetjes met zoutzure saus. Prijs: 4.40.

Tot snel

  • 12 Augustus 2010 - 17:52

    JP:

    Leuk verslag. Ik had begrepen dat je met een nieuw verhaal bezig bent. Kunnen we dat al tegemoet zien?

    Waar staat CBD voor, Central Banking Department?

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blog over ons leven in Singapore

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 51262

Voorgaande reizen:

11 Maart 2013 - 01 Januari 2020

Singapore, part 2

20 Juni 2010 - 01 Juli 2012

Singapore, part 1

Landen bezocht: