Vraag en antwoord deel II - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Vraag en antwoord deel II - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Vraag en antwoord deel II

Door: Hans-Peter

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

26 December 2010 | Singapore, Singapore

Hartelijk bedankt voor al jullie lovende reacties op ons nieuwe concept. Ons verzoek om vragen te stellen is door jullie met open armen ontvangen. Gezien de beperkte ruimte op onze site en onze, ook wat beperkte, tijd en zin, hebben we helaas een selectie moeten maken uit de vragen. Wij zijn hierbij niet kieskeurig geweest, omdat we er ons van bewust zijn dat iedereen kans moet hebben op een plaatsje, hoe stom de vraag ook is.
Verder willen we jullie nogmaals bedanken voor jullie steun om onze site een succes te maken. Helaas moeten we er bij zeggen dat sinds September het maandelijks aantal bezoekers gestaag is gedaald van een niet verkeerde 1300 hits, tot een nog steeds niet geheel te negeren 700 bezoekers. Waar we ons voornamelijk druk om maken is de onmiskenbare trend naar beneden, die mits hij zo doorzet, bij het begin van de lente (in Nederland) op 100 uitkomt. Er zijn een hoop redenen aan te wijzen waar deze neerwaartse spiraal vandaan komt. We kunnen ons bijvoorbeeld voorstellen dat de winter in Nederland zijn tol eist en jullie humeur en ondernemingslust heeft doen kelderen. Maar geloof ons, altijd maar een zonnetje en dertig graden is ook niet alles. Het draagt zeker niet bij aan t kerstgevoel.

Dan nu maar de bekendmaking en beantwoording van de geselecteerde vragen (de antwoorden zijn dik ‘gedrukt’):

Hebben jullie ook iets van Sinterklaas gevierd? Ja

Wat merken jullie van de strenge overheidsregels in het openbare leven. Niks.

Heb je het gevoel dat je eigenlijk op een paar dingen na alles kan doen of heb je het gevoel dat je heel erg moet oppassen om te voorkomen dat je een dikke boete moet betalen etc. Nee

Hoe is de omgang binnen organisaties met elkaar? Kut

Is er een sterke mate van hierachie, zoals je vaak hoort of is dat een vooroordeel? Ja

Wordt je gestimuleerd zelf na te denken of moet je doen wat de baas zegt om uit de problemen te blijven? Ja

Vraag van Arie: Hebben ze in Singapore ook concertzalen met klassieke muziekuitvoeringen. (We hebben hier het vraagteken zelf ingevuld) Ja

Vraag van Clara: missen jullie daar in Singapore de seizoenen niet? Nee(vandaag 17 dec het verkeer in het westen compleet ontwricht door de sneeuw, in de tuin is het een prachtig gezicht.
Nog en vraag van Clara: missen jullie daar je familie en vrienden of hebben jullie genoeg compensatie? Ja, nee dus
Zouden jullie daar permanent willen wonen. (hier hebben we t vraagteken ook zelf ingevuld) Jazeker
Misschien schieten ons nog een paar vragen tebinnen, die hoor je dan nog wel. Ok

vraag 1: worden jullie niet intens verdrietig bij het idee van een oud en nieuw zonder die typisch hollandse oliebollen?? Hier staat volgens ons een vraagteken te veel. Nee, verre van dat.
vraag 2: hoeveel tegels liggen er in jullie woning op de vloer? 108 (volgens HP), 743 (volgens Lieke). Ik stel voor dat je ze zelf komt tellen.
vraag 3: hebben jullie wel eens momenten dat jullie allebei het liefst naar huis terug zouden willen gaan? Nee, verre van dat

Nu maar serieus dan.

Pieter & Nathalie.

Hebben jullie ook iets van Sinterklaas gevierd? Niet echt. Ik was blij dat ik sinterklaas een jaartje kon overslaan. We hebben een keer onze schoen gezet, maar we wisten niet echt waar we m neer moesten zetten omdat we geen open haard hebben. Op de Airco paste ook niet. Wel zat er de volgende dag iets in. Een chocolaatje voor Hans-Peter en een witbiertje voor Lieke. Dat was wel raar.

Ivo
Wat merken jullie van de strenge overheidsregels in het openbare leven. Over het algemeen merk je niks van de strenge overheidsregels. In principe zijn we nog steeds Nederlanders en zijn we niet echt thuis in de maatschappij. De inlandse politiek van Nederland zal de regering hier weinig kunnen schelen. Wel zul je, zover je de kranten leest, nooit iets van kritiek lezen op de overheid. Daarentegen kunnen ze wel goed Europa en de VS afzeiken, China dan weer niet. Het boycotten van de uitreiking van de Nobelprijs door China werd hier als een daad van strijdkracht ontvangen, en het feit dat andere landen, zoals het altijd rechtvaardige Rusland en Iran, het ook deden was alleen maar een bevestiging van t gelijk van China. In t westen werd de lijst gegeven van landen die ook de uitreiking ooit hadden geboycot. Myanmar en Nazi-duitsland stonden erop. Ook stond er niet in de krant dat de winnaar had gevraagd, vanuit zijn cel, om vertegenwoordigd te worden door een kinderkoortje, als teken van protest. En dat het kinderkoortje heeft gezongen.
Wat je wel merkt is de (op het eerste gezicht) leeghoofdigheid van de Singaporezen zelf, die zich voornamelijk onderdompelen in eten en eten, shoppen, en als grootste passie hebben de onroerend goed markt. Je kan geen krant openslaan (en pagina’s omslaan) zonder een paginagrote reclame van het volgende onbetaalbare condominium te bezien. Kunst en cultuur heeft geen prioriteit. Op de universiteit is het weinig anders; aangezien de regering er geen baat bij heeft om kritsche mensen op te leiden, is het volk wat van de univerisiteit afkomt niet in staat om wetenschappelijk onderzoek te doen, maar wel afgericht om bevelen op te volgen (Het grappige is dat de Chinezen / Singaporezen eigenlijk heel nieuwsgierig zijn en als ze de kans krijgen je de oren van t hoofd kunnen vragen over alles wat prive is). Ze lijken er verder van overtuigd dat veel werken productief werken betekent, wat misschien geldt voor fysieke beroepen maar niet voor werk waarbij je je hersens voornamelijk moet laten werken. Natuurlijk klets ik alleen maar vanuit mijn eigen, Noord-Europese, normen en waarden, niet die van het Oosten.
Maar zoals gezegd, we merken weinig echt van de strenge regels. Je kan hier gewoon oversteken in het midden van de straat. Eerder dat, dan bij een stoplicht dat op rood staat, dat doet niemand. Ik heb denk ik 5 politieauto’s gezien in de zes maanden dat ik hier zit. Een goede verklaring is denk ik dat niemand het in zijn hoofd haalt om echt een overtreding te begaan. Toen ik hier net was werd er een Zwitser opgepakt omdat hij in het metrodepot had ingebroken en graffitti had gespoten op een trein. Daar kreeg hij toch wat jaren cel voor en een paar zweepslagen.
Hoe is de omgang binnen organisaties met elkaar?
De omgang tussen de organisaties hier heb ik geen idee van. Wat ik zie op de universiteit is dat de ondersteunende organisaties de gruwel zijn van elke organisatiehervormer. Als ik een stofje wil bestellen kost me dat minstens 2 uur aan werk, omdat er teveel verschillende organisatieonderdelen bij zijn betrokken die allemaal graag hun vinger in de pap houden. Als het een stofje is wat een bovengemiddeld gevaar kan opleveren voor de volksgezondheid dan wordt het minstens vier uur. Corruptie is ver te zoeken, zoals laatst bekend geworden is, papierwerk regeert
Yup yup. Zeker. Om een voorbeeld te noemen: ik wordt volcontinu met Dr aangesproken in mailverkeer, zelfs door mijn student en andere Dr’s. Ook al vertel je ze t niet te doen. In NL zou je zeggen, een keer en niet weer, maar hier is er geen ontkomen aan. Het heeft ook zijn voordelen; als Dr wordt je sneller geholpen bij de dokterspraktijk dan studenten, want ze hebben er meer baat bij om mij te helpen dan een student (het nummertjessysteem is hier niet perse chronologisch). In Nederland kan je ongeacht je functie achteraan gaan staan. Wil je wat gedaan krijgen, en snel, dan kan je ipv nog een mail sturen, je baas vragen om zich ermee te bemoeien.
Zie boven. Goede vragen Ivo.

Clara en Arie
8 dagen geleden
Ja die hebben ze! Niet zoveel als in Europa, het is tenslotte ook een Westers fenomeen, klassieke muziek, maar het is er wel. The Esplanade is een concertgebouw aan Marina Bay dat klassieke muziek op t programma heeft staan. Het gebouw wordt ook wel de Durian genoemd. Een vrucht uit Maleisie die meurt als een lijk van enkele dagen. Ik denk niet dat de honden er brood van lusten. Het heet Durian omdat de buitenkant er veel weg van heeft. De akoestiek is volgens Lieke (horen zeggen) heel goed.
Vraag van Clara: missen jullie daar in Singapore de seizoenen niet? (vandaag 17 dec het verkeer in het westen compleet ontwricht door de sneeuw, in de tuin is het een prachtig gezicht.
Ik mis de seizoenen niet echt. Ik ben er nu 6 maanden, dus in feite heb ik pas twee seizoenen meegemaakt. Maar stiekem toch wel de zomer, de herfst en de winter. Afgezien van een paar melancholische dagen in de herfst, is er niks aan die seizoenen wat ik mis. Zomer is het hier altijd. Ik kan me wel voorstellen dat ik de lente mis. Dat is toch wel een fantastisch seizoen, maar voornamelijk door de winter en herfst die eraan voorafgaat. Wat wel raar is tot nu toe, is de beleving van de feestdagen. In NL vallen die altijd netjes samen met de loop der seizoenen en t lengen der dagen: Kerst – Winter, Pasen – Lente. Hier gaat de zon om 7u op en onder, en het is altijd amechtelijk heet.
Die missen we wel. We hebben ze hier nu eenmaal niet. En om met de woorden van De Dijk te spreken: Een man weet pas wat-ie mist als ze er niet is. En zo is t. Het is misschien ook een psychologisch iets. Voor de thuisblijvers lijkt t alsof we ze in de steek hebben gelaten, voor ons lijkt t soms alsof we in de steek worden gelaten. Vooral voor Lieke als sociaal beestje is dat een bron van frustratie. Soms.
Zouden jullie daar permanent willen wonen.
Niet direct. Maar zolang het gras hier groener is dan in Europa houdt niet zoveel me tegen.

martijn
3 dagen geleden
vraag 1:: worden jullie niet intens verdrietig bij het idee van een oud en nieuw zonder die typisch hollandse oliebollen??
Ja daar wordt ik intens verdrietig van. Er gaat niks boven een verse oliebol die door de kundige handen van een kamper is gefrituurd. Gelukkig zijn ze hier ook fan van alles in de frituur flikkeren. Zo hebben ze hier lekkere fishballs.
vraag 2: hoeveel tegels liggen er in jullie woning op de vloer?
Dat moet ergens in de buurt komen van de wortel van -1.
Nee, niet echt. Dat kost namelijk geld.

• 26 December 2010 - 17:48

Clara:

Je hebt de vragen weer op jouw speciale wijze ingevuld, alls je de chemie zat bent, ga je maar stukjes voor de Singapore Post schrijven.
    Ik mis je alleen al ,om je "cynische humoristische blik".
    Over 4 weken, zie ik je!

• 27 December 2010 - 08:02

Ivo:

Dank voor de heldere uiteenzetting. Heeft je promotie je toch nog meer opgeleverd dan je in eerste instantie zou denken (je mag voordringen)

• 27 December 2010 - 09:47

Eva-Maria:

uitgeven, dat zeg ik! Ik heb evt. mijn connecties ;) Leuk om jullie op eerste kerstdag gezien en gesproken te hebben! xx