De eerste week van twee kanten - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu De eerste week van twee kanten - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

De eerste week van twee kanten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

05 Juli 2010 | Singapore, Singapore

Dus... toen zat ik in Singapore. Dat is wel wat andere koek dan in Delft te wonen. Maar dat is logisch. Zo goed als je de weg weet in Delft / Nederland zo slecht weet je hem hier. Toch bevalt het goed. Voor iedereen die wel eens in een ander land gelanceerd is , is het bekend terrein dat niets vanzelf gaat. Dat wil zeggen nog minder dan normaal. Geduld is het magische woord en dan komt alles goed. De afgelopen dagen, sinds ik ben gearriveerd is dus niets gegaan zoals je eigenlijk verwacht dat het zal gaan. Gelukkig wist ik al een beetje de weg, werd ik toch wel netjes afgezet voor het appartementencomplex, bij Nanyang Heights, blok 105, nr 2.10, kamer 5. En inderdaad wist degene die me de sleutel zou overhandigen, het 5 minuten later ook te vinden en kon ik even gaan slapen. Daarna had ik afgesproken met Maddy (Madhavan, de indier die me hierheen heeft gehaald), en hebben we wat dingen gekocht die ik niet tot mijn beschikking had / vergeten was. Welke dingen? Een tandenborstel, tandpasta, en drie handdoeken. Daarvoor zijn we eerst naar Plaza Singapora geweest, een winkelcentrum (engels: mall) waar Hoog Catharijne 5 x inpast. De mall, in het algemeen, is de plek waar niet alleen de jeugd maar ook de rest van het volk zijn tijd verdoet, voornamelijk omdat het een stuk koeler is dan buiten en, om met de woorden van Maddy te spreken, een strand of buitenzwembad ook wel eens gaat vervelen. Ik verdenk hem ervan me met opzet naar deze Plaza te hebben meegenomen vanwege zijn opmerking dat dit typisch een plek is waar de stelletjes zich verzamelen.
Ik moet dus zeggen dat ik tot nu toe weinig meer heb gezien dan A: mijn kamertje, B: het lab, want daar hebben ze internet en kan ik vrij binnenlopen en C: de Mall, met de nadruk op Jurong Point. Dit is een andere mall grenzend aan Boon Lay MRT (metrostation, hoewel de metro hier bovengronds gaat, een beetje als de HSL door het groene hart) en dat vanaf de campus van de NTU waar ik nu nog zit, het dichstbijzijnde winkelcentrum is waar ik dingen kan kopen, en niet te vergeten, goed kan eten. Eten kan overigens ook op de campus bij de kantines. Ik ben ook bij Maddy geweest 5 MRTs verder dan Boon Lay, en dus D: de omgeving rond het station daar ken ik nu ook redelijk. Het dichst bij deze MRT bevinden zich allemaal eettentjes, allemaal heel klein, als de swirls tentjes op het station op Leiden Centraal, maar dan twintig van dit soort tentjes op een rij en die aziatisch voer verkopen: Chinees, chinees en chinees, Indiaas, Thais, Japans, Koreaans, Indonesisch, Halal, seafood en variaties op chinees, chinees en chinees enzovoort. Dat is de begane grond, meestal bevind zich daarboven nog een verdieping of drie met echte restaurants, waar je aan een tafeltje kan plaats nemen en wat wellicht nog smakelijker is. Ben je een beetje into de kruidige keuken die voor de Hollanders typerend is voor Azie dan ben je hier in het Walhalla. Chinees is geen Chinees en verre van Japans, en ik denk niet dat ik ooit zover zal gaan komen dat ik in staat ben een weloverwogen combinatie te kiezen uit hetgeen hier aangeboden wordt. Meestal kies ik gewoon maar wat (je kan zelf je menu uitkiezen uit de bakken die uitgestald staan) en laat het smaken. Voor de mensen die niet van kruidig eten houden: dat is er niet. Of je moet van Amerikaanse spaghetti houden.
Verderweg van het station, loop je door portieken die volgestampt zijn met winkeltjes: Chinese kruiden, boekenwinkeltjes, inlijstwinkels voor schilderijen, afgewisseld met plekken om te pinnen, en nog meer eetgelegenheden. Uiteindelijk kom je terecht bij de plek waar tafeltjes uitgespreid zijn over ruimte onder de gebouwen (het is als de kelders van flats in NL maar dan op de begane grond zodat je onder de flats door kan lopen naar de volgende). Dit is een sogenannte Hawker Centre, gevuld met simpele plastic tuinmeubelen en aftandse keukentjes, en die altijd afgeladen zijn met mensen die weer aan het eten zijn, en waar de een protie nooit veel meer kost dan 5 singapore dollar (3 euro). Jammer genoeg is het bier dan weer niet net zo goedkoop, een tiger bier (nationale bier) is volgens de laatste metingen 5.80, ongeveer 3.50, hoewel wel in een grote fles van 633ml. Daar krijg je dan ook een emmertje ijs bij wat blijkbaar in het bier zit. Deze Hawker centres vind je overal door de stad, met een concentratie van een centre per 10 flatgebouwen. Een gemiddeld flatgebouw is een uit de kluiten gewassen turkenflat a 12-20 verdiepingen of torenflats van 20- 30 verdiepingen.

vanaf de andere kant gezien:
Het uitzwaaien van Hans-Peter was best lastig, we stonden om kwart voor 9 al op Schiphol en konden al snel koffie gaan drinken. Het is heel raar om koffie te drinken en steeds te denken dat je man weg gaat en je hem dan 7/8 weken niet meer zal zien. Nadat de minuten langzaam wegtikte, kwam het afscheid er toch echt aan. Bij de vertrekhal met tranen afscheid genomen en hem uitgezwaaid totdat we hem niet meer konden zien. Daarna weer terug naar Delft om mijn spullen te pakken en met papa en Pieter mee naar Druten te rijden. In Druten boodschappen gedaan en ’s avonds geBBQd met Yuri en papa. Daarna konden we mama op gaan halen die terug kwam van een weekje Praag. Nog even met zijn allen geborreld buiten en daarna naar bed. Om half 1 berichtje gekregen dat Hans-Peter veilig geland was. Een erg prettige gedachte! Zaterdagochtend met mama Druten in geweest op jacht naar wat broeken voor Singapore en bij de bakker een broodje gaan eten en wat gaan drinken. Erna gauw terug naar huis, want we moesten naar een receptie van de camping in Ermelo. Onderweg moesten we natuurlijk nog even stoppen om aardbeien en kersen te halen (die al bijna op waren voordat we in Ermelo waren ;)). Daar aangekomen gezellig zitten kletsen met opa en oma en onze oude buren. Na twee uur was de receptie over en gingen we wederom BBQen. Daarna bij opa en oma wat wezen drinken en toen maar naar bed gegaan. Mocht boven in de camper slapen, erg leuk maar behoorlijk warm en wiebelig. Zondag eerst ontbeten, daarna terug naar Druten gereden omdat mama Erwin zou gaan halen. Erwin thuis gehad en gezellig gegeten en geborreld met hem erbij. Erna naar huis, om voor het eerst alleen te zijn sinds Hans-Peter weg was. Maandagochtend vroeg gebeld met Hans-Peter, erg fijn om elkaar te kunnen zien en te spreken. Erna naar het gemeentehuis geweest voor mijn paspoort en toen nog wezen sporten. Daarna in huis gerommeld totdat ik moest werken. Dinsdag ook weer wezen sporten en in huis gerommeld, daarna zag ik op internet dat ik alles gehaald had, dus kon ik mijn ticket boeken. Mijn vluchtgegevens zijn:
Singapore Airlines, 20 aug 2010. Vluchtnummer SQ323. Daarna moest ikwerken. Woensdag was Hans-Peter jarig en ben ik met zijn ouders ergens op een terrasje gaan zitten om taart te eten en koffie te drinken om toch zijn verjaardag te vieren. Daarna weer gebeld met Hans-Peter, we hebben het vooral op ons toekomstig appartement gehad. Hans-Peter stuurde foto’s door om te kijken wat ik er van vond. Daarna weer werken in Pijnacker. Het was raar om Hans-Peter zijn verjaardag te vieren terwijl hij er niet bij was. Ook ’s avonds nog gehoord dat Hans-Peter het appartement had genomen en zondag over zou gaan huizen. Donderdag op tijd naar school voor mijn laatste schooldag. Achteraf had ik niet hoeven komen, want het was niet nuttig, waardoor we vanaf kwart over 2 op een terrasje konden zitten. Lekker geborreld met wat klasgenoten en daarna uit eten geweest bij de Nar. Kreeg ik van mijn klasgenootjes nog allemaal cadeautjes (delfts blauwe mokken met typisch Nederlandse lekkernijen erin, sleutelhanger met Balu erop, boeken en een reissetje met douchegel) ter afscheid, wat erg lief was! Vrijdag weer wezen sporten en in huis gerommeld en daarna met Hans-Peter gebeld. ’s Middags in Schiedam gewerkt en erna nog lang buiten gezeten met de kat.

To be continued ...

  • 08 Juli 2010 - 10:48

    Eva-Maria:

    Hallo daar in Singapore en Delft!Leuk om zo op de hoogte te blijven! Voor allebei is alles anders he op het moment! Alleen qua warmte maakt het nu niet uit waar je bent..al zal de warmte wel anders aanvoelen. Fijn voor je Lieke dat je alles gehaald hebt voor je studie! Dus op naar 20 augustus! Fijn ook Hans-Peter dat je al een appartement gevonden hebt, dat geeft ook wel rust denk ik. Ziet er goed uit ook. Nog geen koeienogen gegeten of stierenballen:)? Of een lekkere duizendpoot? En wordt je al moe van 'mind te gap' bij iedere halte van de MRT?Dat alles niet vanzelf gaat kan ik me wel iets bij voorstellen: het geeft een heel andere kijk op het dagelijks leven als je maar 1 arm/hand kan gebruiken..maandag heb ik mijn hand tussen het zwaarste raam - zo'n oud omhoogschuifraam - op mijn werk gekregen en nu zijn de bovenste vingerkootjes van mijn 3 middelste vingers aan m'n rechterhand gebroken..deed verschrikkelijk zeer en ben vanaf maandagmiddag thuis. Vandaag worden ze gespalkt, dat kon nog niet omdat het nog te erg bloedde:( Maar douchen met 1 hand, shampoo op je hoofd doen of een boterham smeren is erg onhandig:) en deze mail is getypt in een uur ofzo..14 dagen in het gips en dan zien we wel verder! Ivo is nu de keuken-en-schoonmaak-prins!

    Nou tot het volgende verslag of skype - ziens wat betreft Lieke - je bent er ook bij toch volgende week zondag met Joakims feest? xx en groetjes ook van Ivo,
    Eva-Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blog over ons leven in Singapore

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 51270

Voorgaande reizen:

11 Maart 2013 - 01 Januari 2020

Singapore, part 2

20 Juni 2010 - 01 Juli 2012

Singapore, part 1

Landen bezocht: