Het jaar van het Paard, take 17 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het jaar van het Paard, take 17 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het jaar van het Paard, take 17

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

09 Januari 2015 | Singapore, Singapore

Nǐhǎo, 你好!

Allereerst, gelukkig nieuwsjaar! We hopen dat jullie een heel goed Oud en Nieuw hebben gehad. En we willen iedereen een liefdevol, mooi, gezond en gelukkig 2015 wensen. Dat het komende jaar maar mag brengen wat jullie willen!

En dan … Oops, we did it again … Het spijt ons zeer, maar het is wederom lang geleden. Gelukkig hebben we erg goede excuses ;), want doordat we vakantie hadden, feestdagen moesten vieren en het gewoon heel druk was schoot het er helemaal bij in. Nu we alle smoesjes opgenoemd hebben, gaan we ons best doen om jullie toch weer op de hoogte te stellen van wat er allemaal is gebeurt de afgelopen weken, te beginnen bij de kids.

Kids corner:
Allereerst Ticho maar eens. Hij mocht maandaag, na een vakantie van 6 weken, de juffen weer eens gaan vermaken.
De afgelopen tijd heeft deze meneer zich weer flink ontwikkeld op diverse vlakken. Aan het begin van de vakantie besloot moederlief dat het tijd werd dat ie zindelijk werd. Op maandags zijn we ermee begonnen, met als gevolg een vijftal ongelukjes in een uur tijd, maar daarna was het al snel beter. Vanaf dinsdagmiddag (30 november) was ie zindelijk. Binnen no-time had ie het door en ging ie naar de WC als ie moest. Nu is hij zover dat ie als we weg gaan en zelfs met ’s middags loungen/slapen geen luier meer draagt! Verder hebben we de afgelopen maand geoefend om om van zijn middagslaapje af te gaan. Dit is nog lastig, want er zijn dagen dan is ie zo moe dat hij het slapen echt nodig heeft en dan ook meteen slaapt. Gevolg is dan vaak dat ie ’s avonds ruim een uur wakker in bed ligt maar als ie niet slaapt, heeft hij het vanaf vier uur eigenlijk helemaal gehad .. We zijn nog een beetje zoekende dus, een alternatief is loungen (half uurtje lezen op een rustig plekje met een muziekje aan). Buiten de stappen die hij gemaakt heeft, praat Ticho de hele dag door, hele zinnen komen eruit. Geweldig om te horen en wat een uitspraken af en toe. We liggen soms helemaal dubbel! Gedragsmatig heeft ie het soms wel lastig, hij zit heel erg in de NEE fase. Vaak helpt het om dit te negeren en dan doet hij het toch, maar soms met een enorme driftbui tot gevolg ... Heerlijk, deze leeftijd ... ;)

Ferre heeft zich de afgelopen maand erg bezig gehouden met vanalles en nog wat ... Hij kan dan ondertussen ook zitten en kruipen. Hij kruipt zo’n beetje de hele kamer rond en stopt alles wat ie tegenkomt in zijn mond. Dat vind vooral Ticho erg leuk, maar niet heus. Nu ie dit kan, is het natuurlijk tijd voor iets nieuws, want ja zitten en kruipen is zoooo 2014 ;)! Hip is optrekken en zich staand vasthouden, de nieuwe trend dus ... En wat is ie trots als ie staat! Dit is natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar voor Ferre is maar een ding echt belangrijk en dat is ETEN! Dit doet hij graag, veel en vaak ;)! Sinds de laatste update eet ie daarwerkelijk met de pot mee. En lekker dat alles is (nou ja, behalve kaas en ei dan ...). Hij wil nu ook het liefst zelf eten, met soms nog de nodige frustratie als iets uit zijn hand valt en vooral een enorme bende overal. Vorige week hadden we een fruitsmoothie en dat zat tot in Ferre zijn haren! Wat een lol ... Ook brabbelt ie wat af en klinkt het soms alsof ie daadwerkelijk wat zegt, zoals “nee” of “wil”. Daarnaast is ie van zijn 3 slaapjes naar 2 slaapjes aan het gaan en dus zitten we rond vier uur met 2 brommende kinderen. Heel gezellig als papalief thuis komt ...

Lieke’s perikelen
Lieke haar cursus is afgerond, ze heeft haar eindgesprek gehad en die was erg positief. De therapeuten hadden haar als een van de sterkste aangegeven, dus staat ze hoog op de lijst om snel gebeld te worden voor een kind met special needs of een school die support nodig heeft. Een beetje jammer is wel, dat het tijdsbestek niet duidelijk is. Ze kan binnen 2 maanden een baan hebben, maar het kan ook nog wel 6 maanden duren. Na wat beraad en overleg met manlief hebben ze besloten om toch de Engelse les baan maar aan te nemen, zodat er in ieder geval extra geld binnen komt. Ondertussen is ze al een keer wezen kijken en hoopt ze deze of volgende week een proefles te kunnen draaien, zodat ze eind januari/begin februari aan de gang kan.
Verder was Lieke helemaal in haar nopjes met alle pakketten en kaarten die zijn binnen gekomen de afgelopen weken, bedankt dat jullie zo aan ons denken! Ze kwam helemaal in de feeststemming, zeker nadat ze het huis voor de kerst versierd had! Wat zag het er gezellig uit!

Hans-Peter’s belevenissen
De eerste weken van december was Hans-Peter nog druk met werk, maar de laatste weken had ie wat meer vrij. Sinds begin van de maand werkt Hans-Peter op maandag tot ’s avonds laat door, zodat hij de rest van de week wat minder hard hoeft te werken na werktijd. Hij is nog druk aan het mediteren en leert dit ook aan Ticho (adem diep in, adem diep uit!)

Fun, fun, fun
Omdat we zo lang niks van ons hebben laten horen, hebben jullie al onze leuke dingen ook nog niet mee gekregen. Dus bij deze.
Allereerst hadden we eind november de verjaardag van Caleb. Daar ging Lieke heen met Ticho, want Ferre was niet helemaal lekker. Caleb en Ticho waren druk aan het spelen samen, totdat de cake/taart kwam. Daar had Ticho wel trek in, dus voordat er gezongen was had Ticho al bijna een stukje op ...
De week na de verjaardag van Caleb kwam dan eindelijk de Goedheiligman langs ... Wat een spanning, papa kwam er zelfs eerder voor van zijn werk. Terwijl de jongens lekker aan het spelen waren en mama wat lekkers op tafel had gezet, klonk er ineens een hard gebons en een boel gebonk. Snel gaan kijken en daar stond een hele grote zak. Ticho keek erin en riep “dootjes” (cadeautjes dus). Nadat de zak in de kamer stond, haalde Ticho alle cadeaus er als een speer uit en ging in een nog hoger tempo ze uit pakken. “Oeh auto/boek/tractor”, kwam er regelmatig langs! Hij was helemaal blij en enthousiast. Ferre vond het papier leuker als de cadeaus, dus ook hij had het naar zijn zin. Nadat alles binnen een half uur uitgepakt was, werd het tijd om ermee te spelen. Wat een lol hadden de jongens met hun auto’s en boeken en knuffels. Erna hebben we lekker kinder tapas gegeten, d.w.z frietjes, kipnuggets, knakworstjes e.d als tapas. De heren zaten te smullen en gingen erna vol enthousiasme spelen.
Het weekend na Sinterklaas gingen we het huis versieren voor de kerst. Eerst op jacht naar een kerstboom en kerstversiering. De Ikea had niks, alles was uitverkocht, beetje jammer. Dan maar kijken bij de Fairprice. Ticho mocht mee uitzoeken en koos een mooie grote boom die heel echt leek ;). Nadat we versiering hadden ingeslagen gingen we thuis de kerstboom opzetten en alles versieren. De lampjes waren een hit, vooral die van de kerstboom, want die konden knipperen!
Een paar dagen later zouden we met Feifei en Shanshan naar de Jacob Children’s Garden gaan in de Botanische Tuin, alleen was deze dicht. Beetje jammer, maar de Botanische Tuin zelf was ook mooi en uiteindelijk zijn beland in een speeltuin met wat water. Dikke pret natuurlijk!
20 december vierde we de verjaardag van Samar. Gepland stond om te gaan verven en te frutselen met playdough. Resultaat was een grote bende maar een boel lol. Ook hier vond Ticho de taart bijzonder interessant en wilde die graag een stukje hebben ... We kwamen laat thuis, dus het was snel even plonzen en erna het bed in. De jongens gaven geen kik meer, uitgeblust als ze waren.
Vanaf 19 december had Hans-Peter vrij, want Lieke moest vrijdagochtend weg voor het eindgesprek met Total Communication. Dus waren de heren met zijn drieeen. Wat een lol hadden ze samen en wat waren ze moe toen Lieke weer thuis kwam (vooral papa ;))! Vanaf vrijdagmiddag gingen we over op vakantie en kerstmodus. We moesten nog het een en ander kopen voor de kerst, dus dat stond als eerst in de planning. Met kerstavond hebben we een lekkere broodmaaltijd gedaan en gepraat over kerst. ’s Avonds legde wij de cadeaus onder de boom, zodat we die de dag erna uit konden pakken. Zodra Ticho het zag, wilde ie er aan gaan beginnen. Gelukkig kregen we hem zover dat ie eerst nog even de kleine rode tractor keek, zodat papalief nog even kon uitslapen. Tegen acht uur vond Ticho het wel mooi geweest en werd het tijd om uit te pakken. Dit ging wederom in vliegende vaart en ook nu vergezeld door enthousiaste uitroepen. Nadat alles uitgepakt was, werd het tijd om te spelen. Ondertussen konden wij de tafel mooi dekken, zodat we uitgebreid konden ontbeten. De rest van de dag hebben we gespeeld,Ticho zijn kamer verbouwd om het speelgoed kwijt te kunnen en gerelaxt. Ook zijn we nog even een rondje wezen lopen. De volgende dag moest Hans-Peter weer werken, dus was het aan de rest van de familie om er een leuke dag van te maken. Dit lukte gelukkig, door lekker te ontbijten, foto’s te maken en vooral veel te spelen. ’s Avond zijn we met allen uit eten gegaan bij Eggs en Berries. De frietjes waren een hit! Na de kerst merkte dat het een beetje op was bij de jongens, dus plande we een paar rustige dagen in, waarin we maar weinig deden. Maandags moest Hans-Peter weer werken, dus deden Lieke en de jongens het rustig aan. Met Oud en Nieuw hebben we lekker gegeten en “champagne” gedronken, zodat we jongens ook het nieuwe jaar feestelijk in konden luiden. Erna hebben wij samen een filmpje gekeken, totdat het tijd was om af te tellen. Na het aftellen en inluiden van het nieuwe jaar (dat gepaard ging met knallen en geschreeuw van buiten) zijn we buiten gaan kijken naar het vuurwerk wat een stuk verderop werd afgeschoten. En dat onder het genot van een glas wijn cq champagne en een terug- en vooruitblik. Het nieuwe jaar was een hele rustige dag, aangezien wij een beetje moe waren. De volgende dag zijn we lekker gaan zwemmen, dat vonden de heren genieten, hoewel het wat aan de frisse kant was. Na wat geplons en gebibber hadden we het allemaal wel weer gezien. Zondag, als afsluiting van de vakantie, zijn we naar het strand gegaan. Hier hebben we de hele dag vertoefd. We zijn veelvuldig het water in geweest en onder de douche gesprongen. Ook hebben we een mooi zandkasteel gebouwd en een lekker ijsje op! Toen we thuis kwamen (kwart voor vijf), waren de heren doodop en honger, dus tijdens het eten maar skypen met opa Arie en oma Clara, dat kon nog net. Erna was het bad en regelrecht naar bed! Zzzzzz

Ja, dat was het weer! We zijn weer bij. Hoe waren jullie feestdagen? En nu ook weer terug in het gewone leven?
Zài jiàn, 再见