Het jaar van het Paard, take 13 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het jaar van het Paard, take 13 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het jaar van het Paard, take 13

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

30 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Ola iedereen,
Sorry voor de trage follow-up. Na lang beraad hebben we besloten de lay-out zo te laten vandaar dat jullie zo lang moesten wachten. Nee hoor, grapje. Het heeft er alles mee te maken met dat we de eerste kraamvisite vanuit Nederland hebben mogen ontvangen en we veel weg geweest zijn in die tijd. Daarover later meer, nu eerst maar eens jullie op de hoogte brengen over de kids en onszelf!

Kids corner
Vlak voor het bezoek moesten de kids natuurlijk spik en span zijn, dus was Ticho naar de kapper geweest. Ditmaal was het niet zo’n succes om te beginnen. Wat wil je ook als er drie Chinezen als een gek om je heen staan te dansen en je zomaar op tillen?! Goed, Ticho was overstuur dus, maar nadat de Chinezen hem wat met rust lieten, zakte het af en werd ie mooi geknipt. Jammer dat ze erna nog zeiden dat hij de volgende keer niet moest huilen, want hij was een grote jongen ... ze snappen er ook niks van dacht moederlief ;)! Ook moest ie naar de dokter, want hij moest een herhalingsprik hebben om de hepatitis vaccinatie geldig te laten zijn. Nu was ie verkouden, maar dat maakte dokter niks uit ... met als gevolg dat Ticho een week lang liep te kwakkelen. Hij had af en aan koorts, wilde weinig eten en voelde zich gewoon hondsberoerd. Normaal heeft ie niet zo’n last van inentingen ...
Gedurende de afgelopen weken heeft Ticho weer het een en ander geleerd. Wat zeg ik, zijn taalontwikkeling is met sprongen vooruit gegaan! Hij heeft heel veel Nederlandse woorden geleerd, praat een stuk verstaanbaarder en maakt regelmatig twee/driewoords zinnen. Ook begint zijn fantasiespel te ontwikkelen, want hij is hele dagen aan het bellen en verkleden. Verder gaat ie momenteel volledig op in alles wat te maken heeft met voertuigen. Hij heeft nu een garage, auto’s en werkvoertuigen waarmee hij uren zoet kan zijn. Leuke daarbij is dat hij ondertussen volop vertelt wat ie aan het doen is. Daarnaast is zijn zwemmen een stuk meer zwemmen geworden, hij dobbert nu als een hondje rond en gebruikt daarbij echt zijn benen om vooruit te komen. Ook heeft hij voor zijn verjaardag alvast een fiets met zijwieltjes gekregen. Een loopfiets en driewieler waren veel te makkelijk voor hem, hij liep/fietste er zo mee weg. De fiets is een uitdaging met betrekking tot het leren trappen. Sturen gaat hem al behoorlijk goed af! Voorlopig nog wat te oefenen op de galerij!
Afgelopen week is Ticho weer begonnen met school, na een afwezigheid van bijna drie weken. Het afscheid nemen valt hem wat zwaar, maar zodra we weg zijn is het prima. Juf is erg trots op hem en vind dat ie veel praat (ook al begrijpt ze het niet, want het is vaak Nederlands). Ook vind ze dat ie erg slim en creatief dingen op kan lossen. Zo moest ie plakken met crepe papier. Alle kindjes deden dat stukje voor stukje en Ticho gooide er een handvol op en maakte dat ie weg kwam. Volgens ons had ie er gewoon geen zin in ...

Onze kleine vreetbeer doet het ook erg goed. Vlak voor het bezoek moest ook hij naar de dokter voor zijn eerste prikjes. En ook hij was verkouden, met als gevolg dat ook hij behoorlijk last had van de prikken. Gelukkig knapte hij wat sneller op als Ticho! Deze meneer heeft de afgelopen drie weken een enorme stap vooruit gedaan. Zat hij bij het schrijven van het vorige verslag nog op 7x 120 qua drinken, heeft hij nu nog maar 5 flessen van 180 cc. Dit in combinatie met doorslapen (van half 10 tot 6/half 7) zorgt voor een mooi ritme, waarin beide heren minstens twee momenten 1-op-1 hebben met zowel mama als papa! Genieten dus!
Buiten de grote stap voorwaarts met betrekking tot het eten heeft zijn ontwikkeling ook niet stil gestaan. Ferre is ontzettend gezellig en vrolijk mannetje op voorwaarde dat ie goed geslapen heeft. Hij lacht volop, dit begint al als je zijn slaapkamerdeur open doet en houdt pas op als het hem niet zint! Verder kletst hij je oren van je kop en denken we soms dat ie al woorden gebruikt, zo klinkt het in ieder geval soms! Bij toeval hebben we ontdekt dat Ferre weg is van labeldoekjes, hier speelt hij graag mee en deze moet ook in bed bij hem liggen. Vorige keer schreven we al dat ie druk aan het oefenen was om van zijn rug naar buik te draaien. Hier is ie nog steeds mee bezig, maar het lukt hem nog niet. Wel heeft hij wat anders gevonden, namelijk op zijn rug tijgeren! Hij gooit zijn billen omhoog en zet zich af met zijn voetjes om zo omhoog te schuiven of te draaien! Op zijn buik probeert ie dit ook, maar vergeet ie zijn armen ... Daarnaast is ie druk met slaan of trappelen om de speeltjes in zijn wipstoel of aan zijn kleed in beweging te krijgen. Hij zit graag, maar staat nog veel liever ... liggen is een beetje voor babies vind Ferre ;). Ook leuk om te zien is dat Ferre zijn handen begint te gebruiken om de fles vast te houden. Was dit vorige week nog met knuistjes, houdt ie nu zijn handjes open tegen de fles aan ... Natuurlijk is broerlief nog altijd favoriet en kan Ferre met open mond kijken naar wat Ticho doet. Ook doet ie hem soms uitdagen, hoewel Ticho dat nog niet zo snapt ... Gelukkig vind Ticho stoeien met Ferre erg leuk en dollen ze samen wat af!

Lieke’s perikelen
Lieke was natuurlijk volop in haar nopjes met de visite, want het waren haar ouders die kwamen. Vooraf was ze druk met poetsen, kapperbezoek, pedicure enzovoorts. Toen haar ouders er eenmaal waren, was het volop genieten voor haar. Ze heeft de afgelopen drie weken veel gekwebbeld, haar mond stond niet stil ...
Afgelopen donderdag zou haar cursus voor support teacher beginnen, maar deze is met drie weken uitgesteld omdat ze het programma niet rond kregen. Nu wordt de eerste datum 18/25 september.

Hans-Peter’s belevenissen
Hans-Peter heeft de afgelopen weken veel gewerkt, zeker op de momenten dat de rest van het gezin in Maleisie vakantie zat te vieren. Gelukkig heeft ook hij een paar dagen vrij gehad en deze doorgebracht in Melaka. Een paar weken geleden stond het bedrijf in de Bussiness Times vanwege een nominatie voor “emerging enterprises 2014” in Singapore. Dit artikel hebben we uitgeknipt en op de koelkast gehangen. Echt iets om trots op te zijn! Nog een grotere reden om trots te zijn, is dat ze ook een award gewonnen hebben, namelijk “most promising start-up”! Aan deze award zit geen geldprijs vast, maar dus ook geen eisen! Leuke hiervan is dat dit vooral goed is voor de naamsbekendheid, want er komt opnieuw een artikel over het bedrijf in de Bussiness Times!

Fun, fun, fun
Zoals al eerder genoemd hebben we de eerste visite gehad. Met de ouders van Lieke hebben we volop dingen ondernomen. Eerst zijn we naar Melaka geweest. Wat een gedoe trouwens om Ferre over de grens te krijgen! Zijn DP was nog niet binnen (aanvraag was net weg) en alleen het paspoort was schijnbaar niet voldoende, want er stond nergens geregistreerd wanneer Ferre binnen gekomen was ... Nou, 22 juni door een bevalling in Singapore, duh! Na een hoop gebel, moeilijk doen en het geboortebewijs via de computer, mochten we hem uiteindelijk mee over de grens nemen, op voorwaarde dat we bij terugkomst direct naar het hoofdkantoor gingen voor een embarkationcard ... Tuurlijk meneer de douane, dat zullen we doen. Na een reis van vier uur, die beide jongens super volgehouden hebben kwamen we terecht in een condo buiten de stad, hier waren we in eerste instantie wat teleurgesteld over, want we dachten dat we in de stad zaten. Na een dag bleek dat dit eigenlijk een heel goede plek was, want het wat rustiger en konden we volop zwemmen. We waren ruim in een week in Melaka en de eerste dagen met zijn allen. Maandags ging Hans-Peter terug naar huis om hard aan het werk te gaan. Gedurende de week zijn we bijna dagelijks in de stad geweest, hebben we alle historische plekjes bezocht, zijn we regelmatig ergens wezen eten en drinken en hebben we allerlei snuisterijen aangeschaft. Ook zijn we naar de Botanische Tuinen geweest, dit was vooral veel jungle en gemene muggen. Deze hadden het vooral voorzien op de dames ... Ticho keek zijn ogen uit naar allerlei stenen beelden die geplaatst waren in de jungle en renden alle kanten op! De rondvaart die we gedaan was een groot succes, Ticho vond de boot geweldig en riep maar steeds “boot, boot” als we er weer een tegen kwamen!
Het weekend van 16-17 augustus zijn we ‘s middags naar het Bird Park geweest. Ook dit was weer een groot succes. Ticho keek zijn ogen uit en vermaakte zich met het kijken naar allerlei vogels. Ook de ouders van Lieke vonden het erg leuk, er werden een hoop foto’s gemaakt. Na afloop zijn we bij een klein restaurantje gaan zitten om daar te drinken en te eten. De eerste maal uit eten terwijl beide kids erbij waren! Ze deden het geweldig, zoals eigenlijk alle keren dat we wat gingen doen.
Maandag de 18e ging Lieke met haar ouders en kids op weg naar Desaru. Eerste stop was de immigratie dienst. Hier werden we uit de rij gepikt voor tascontrole en oeps, we hadden een mes bij. Gelukkig werden we niet beboet en mochten we het mes houden. Erna stonden we eerst bij de verkeerde balie, waarna we naar boven gestuurd werden. Hier stond een rij tot achterin het gebouw, dus Lieke is gaan checken bij een ander kantoor. Het moest allemaal geen probleem zijn, aangezien de DP aanvraag de deur uit was en Ferre een embarkation card had ... Mooi, dus maar vlot gegaan om de taxi te nemen naar Desaru (scheelde in verhouding erg weinig met taxi en dan bus). In Desaru zaten ze in een mooi hotel aan het strand. Dagelijks vermaakte ze zichzelf aan het strand of het zwembad. Beide heren hebben gezwommen en een lekker kleurtje opgedaan! Sneu wel dat Hans-Peter hier niet van kon genieten, want die moest gewoon de hele week werken. Vrijdags zijn we terug gegaan met de boot, dit was een topmiddag voor Ticho en zijn opa Dirk, want die stonden op het dek vliegtuigen te spotten!
Het weekend van de 23e hebben we het zaterdag rustig gehouden, hoewel Lieke en Hans-Peter ’s avonds lekker met zijn tweeen uit eten zijn geweest. Dit voor het eerst sinds we weer in Singapore wonen. De dag erna vierde we de trouwdag van Lieke’s ouders in Gardens by the Bay! Een bijzonder mooi park met allerlei verschillenden bomen, planten en bloemen. Die dag was ook de laatste dag van een bloemenmarkt, dus heeft Lieke wat planten gescoord voor in huis! Na onze ogen uit te hebben gekeken zijn we lekker tapas gaan eten in Clarke Quay. Ook nu deden de heren het geweldig en riep Ticho om de haverklap “boot, boot”, want we zaten aan de rivier. In de dagen erna hebben we wat meer het normale ritme aangehouden, aangezien Ticho weer naar school ging. Wel een aantal keer ’s middags wat ondernomen, zoals een bezoek aan Sentosa waar we vlinders en insecten gingen kijken. Hier was een erg leuke meneer die een vlinder pakte om Ticho te laten voelen, dit vond ie wel spannend. Ferre was hier erg koel onder en sliep doorleuk verder. Ook zijn Ticho en opa Dirk nog in de Cable Car geweest van Sentosa naar Harbourfront en hebben hier beide enorm van genoten. Op donderdag, de laatste dag van het bezoek van Lieke’s ouders, zijn ze ’s middags nog een rondvaart gaan doen. Ook dit was erg leuk, ondanks de regen. ’s Avonds is het bezoek afgesloten met een heerlijk Indisch diner met ijs toe.
Onze volgende update zal zijn na ons volgend bezoek, die hier met Ticho zijn verjaardag zullen zijn. Dus dat wordt pas half september! We kijken er erg naar uit om jullie te zien Clara en Arie! Tot snel!
Voor degene die nog een cadeau willen sturen voor Ticho zijn verjaardag of gewoon zomaar, doe dit bij voorkeur aangetekend en met track en trace, want we hebben begrepen dat er diverse pakketjes zijn verstuurd maar die wij niet hebben ontvangen. Dit is natuurlijk heel jammer, zeker gezien alle moeite die ervoor gedaan is. Maar nog even terug naar Ticho zijn verjaardag, hieronder staan wat ideeen voor cadeautjes:
- Voertuigen, maakt niet uit welke. Hoewel vliegtuigen, kranen en tractors favoriet zijn!
- Boeken
- Cd’s
- Verf
- Foam letters/cijfers voor bij de douche.

Nou, genoeg verteld dachten we zo. Hoe is het bij jullie? Alle vakanties er weer op zitten en nu weer druk aan de gang?
Tot over een paar weken!
Groetjes

• 30 Augustus 2014 - 10:25

Dirk En Yvonne:

Wat leuk om alle belevenissen terug te lezen. We hebben enorm genoten van alles wat we ondernomen hebben, maar vooral van jullie alle vier. Heerlijk om jullie te hebben gezien en gevoeld. Wat was het fijn om Ticho en Ferre te hebben geknuffeld en gezien te hebben wat een heerlijke jongetjes het zijn. Ticho die iedere dag ons weer vrolijk wakker maakten en blij was om van alles samen te gaan doen. Hij was heel actief met zijn taal bezig en leek ieder woord die hij hoorde ook te begrijpen en na te kunnen zeggen. Ferre die in die weken van een kleine glimlach naar ons, langzaam veranderde in een super vrolijke baby. Iedere dag zagen we bij hem wel weer iets nieuws.
    Wat zullen we jullie alle vier weer missen nu we weer terug zijn. Houdt ons vooral op de hoogte van alles wat jullie beleven. Dikke knuffel voor jullie allen van ons beiden.

• 31 Augustus 2014 - 08:09

Ivo:

Dat is een mooie vakantie geweest zo te lezen, maar moeten de jongens nog een kleurtje opdoen? Krijgen ze in Singa niet genoeg zon;-). Ferre is dus net zo'n vlotterik als Ticho. Hopelijk hebben C&A ook zo'n lol met de kleine mannen en jullie.