Het Jaar van de Geit, take 4 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het Jaar van de Geit, take 4 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het Jaar van de Geit, take 4

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

02 Juli 2015 | Singapore, Singapore

Hallootjes!
Er is alweer een flinke tijd verstreken sinds ons laatste blog, maar ditmaal met een goede reden. We zijn ondertussen op vakantie geweest in Nederland! Dit blog zal dan ook voor een deel in het teken van onze vakantie staan.

Kids corner:
Zoals altijd beginnen met Ticho, hij is immers de oudste … Voor de vakantie had hij het even lastig. Hij werd vaak boos en goodie met dingen als hij iets niet mocht. Hij wist natuurlijk donderdsgoed dat het binnenkort anders als anders zou zijn. Plus dat hij al even vakantie had voordat we daadwerkelijk weg gingen en we dus met zijn drieen de hele dag samen waren. Dat dit niet altijd leuk was, bleek wel aan de aantal matpartijen tussen Ticho en Ferre, met tandafdrukken tot gevolg. Buiten de onrust vond en vind hij het nog altijd geweldig om samen te spelen. We hebben nu al een tijdje te trein staan i.p.v. de auto’s en dit zorgt voor hele nieuwe gesprekken en ontdekkingen. Maar de allergrootste ontdekking was nog wel die van de MAAN! Elke avond gingen we buiten kijken of hij er stond en ondertussen probeerde we vanalles er over te weten te komen. Geweldig om te zien hoe snel ze ideeen of theorieen hebben over iets, zo vertelde Ticho namelijk “de maan is niet aan, vergeten”, toen we vroegen waarom de maan er een bepaalde dag niet was. Tot in de vakantie zochten we vanalles op over de maan en stonden we steeds op de uitkijk of we hem zagen. Zelfs in Nederland spotte Ticho een maan, hoe bijzonder is dat ;)! Wat betreft ontwikkeling is hij vooral fysiek weer erg bezig, hij kan bijzonder goed springen, zowel ver als hoog en heeft hij sinds deze week het koprollen ontdekt! In de vakantie was het leuk om te zien hoe snel Ticho omschakelde naar bijna volledig Nederlands en hoe snel hij nu hier weer omgeschakeld is naar tweetalig. Leuk was ook dat Ticho honderduit praatte tegen iedereen en vooral veel uitlegde over wat hij zag, deed en waarom. Echt hetgeen wat we stimuleren met spelen.

Onze kleine vent is sinds ruim een week 1! Onze baby is nu echt een dreumes! Vlak voor de vakantie heeft hij ontdekt dat hij toch echt los kon lopen! Clara en Arie hadden de primeur, want met skypen, had Ferre ineens door dat hij los kon lopen! Sindsdien gaat het hoe langer hoe beter. Momenteel is hij zelfs druk bezig om zichzelf staand te krijgen zonder extra support van een muur o.i.d. Ook loopt hij langere afstanden (zo’n beetje het hele huis door) zonder te vallen. Kruipen is nu dan ook wel afgedaan, behalve als hij heel snel ergens heen wilt. Bij hem valt verder erg op dat hij wilt laten zien dat hij iets heeft gezien, hij wijst dan heel enthousiast en roept “daa, daa”. Verder is zijn vocabulaire op het moment nog niet veel groter als “nee, mama en papa”. Neemt niet weg dat hij heel goed begrijpt wat je tegen hem zegt. Wat soms leuke situaties tot gevolg heeft en dan bedoelen we dat Ferre ons uitdaagt als we zeggen dat iets niet mag (bv. gaan staan in zijn stoel en vrolijk lachend ons aankijken als we nee zeggen…). Ook is hij druk bezig met het ontdekken hoe bestek nou daadwerkelijk werkt, hij is er al achter dat het naar zijn mond moet en dat er iets op moet, maar meestal eindigt het nog naast zijn mond en gaat hij dus maar verder met zijn handen. We zeiden de vorige keer al dat we tegenwoordig een tandenmonster hebben, hij heeft nu al wel 4 tanden en het lijkt erop dat de volgende er al weer aan komt.

Lieke’s perikelen:
In ruim een maand tijd kan veel veranderen blijkt. Vorige keer schreven we dat de training van Lieke voorspoedig liep. Maar ongeveer een week na het vorige bericht, vroeg Lieke wat de vooruitzichten waren na haar vakantie. Dit zou even overlegd moeten worden en dat zou ze zo snel mogelijk moeten horen. De volgende dag kreeg ze inderdaad bericht, maar niet zo positief. Ze vonden dat de training wel hun vruchten afwierp, maar het ging allemaal te langzaam. Vooral op het stukje grammatica waar Lieke moeite mee had, zagen ze onvoldoende vooruitgang. Dat, plus het feit dat ze zo goed als geen ervaring had met het daadwerkelijk lesgeven aan volwassen studenten, zorgde ervoor dat ze het risico niet wilde nemen Lieke aan te nemen als een full-time docent. Part-time zou wel een optie zijn. Nadat Lieke had aangegeven die mogelijkheid dan aan te nemen (en ondertussen stiekem verder zou kijken), werd ook dit aanbod terug getrokken, waardoor ze uiteindelijk met lege handen kwam te staan. Het laatste aanbod was dat ze zouden kijken of ze haar op een andere manier konden gebruiken, nadat Lieke voorlopig pauze houdt … Ja leuk, maar of we dit geloven is een ander verhaal! Dit houdt in dat Lieke nu dus weer volop kan gaan solliciteren op verschillende soorten banen en dat we nog niet weten wat de toekomst op dat gebied gaat brengen … Beetje vervelend wel, maar gelukkig had ze genoeg afleiding met het voorbereiden van de vakantie. Nu ze weer terug is, is ze al druk vacatures aan het kijken en sollicitatiebrieven aan het schrijven.

Hans-Peter’s belevenissen:
Voor de vakantie was Hans-Peter erg druk met het afronden van een aantal dingen, zodat ie met een gerust hart weg kon gaan. Of hij dat ook ging, is nog maar de vraag ;)! Buiten zijn werk was er niet zo heel veel, aangezien hij met regelmaat laat werkte of op rare tijden telecons had. En als hij niet aan het werk was, we praten dan over de weekenden, dan was hij wel een beetje ziek, zwak en misselijk waardoor hij het grootste gedeelte van de tijd in bed lag. Maar eigenwijs als hij was, ging hij maandags weer gewoon werken i.p.v. goed uit te zieken met als gevolg dat hij halverwege de week wederom ziek was. Ook is hij tussentijds nog een keer wezen borrelen met collega’s in Holland Village en een keertje bier wezen drinken met Madhavan. In de vakantie heeft hij ook nog het een en ander gedaan voor zijn werk en nu zitten de eerste dagen er al weer op. Heerlijk hoe snel je weer in je routine terug valt! Hij heeft het vooruitzicht van minimaal 1, maar misschien zelfs 2 weken USA in augustus. De week die vast staat is de week waarin hij experimenten zal doen bij een bedrijf in San Diego. De week die nog een vraagteken is, draait om een workshop in Salt Lake City … We zijn benieuwd!

Fun, fun, fun:
In de weken voordat we op vakantie gingen, hebben we nog redelijk wat play-dates gehad en andere leuke dingen gedaan. Zo zijn we een aantal keer bij Aisha (klasgenootje) wezen spelen of zij hier, met Caleb naar het Bird Park geweest en zijn we lekker wezen picknicken in Labrador Park. Dit waren allemaal hele gezellige dagen en ze vlogen dan ook om. Zeker in combinatie met de dagelijkse dingen, adhoc shoppen, busy bags (activiteiten) maken en dergelijke.
Maar uiteindelijk werd het dan toch de 9e en moesten we alles inpakken, de laatste dingen schoonmaken en wassen. Nadat de jongens hun gewone avondritueel hadden gehad en wat uurtjes slap pakte, konden wij zorgen dat alles spik en span was voordat we met de taxi naar het vliegtuig gingen. We maakte Ticho wakker en die zat in de taxi alles met grote ogen op te nemen. Ferre was juist heel stilletjes. Eenmaal op het vliegveld was dit voor beide snel over en hadden ze energie voor 10. Ticho ging uit zijn dak bij elk vliegtuig dat hij zag en Ferre beoefende zijn nieuwe kunstje lopen. Na een tijdje waren ze wel uitgekeken en konden ze nog even rouwdouwen op een speelplaatsje voordat we gingen boarden. Dit ging allemaal heel vlot, maar het was jammer dat we toen nog vrij lang moesten wachten. Dit vond vooral Ferre heel vervelend, want die was doodop en had last van alle prikkel wat resulteerde in veel huilen. Nadat we echt in de lucht hingen en moederlief de speen in zijn mond hield (deze viel er steeds uit als Ferre weg zakte, met als gevolg dat hij weer begon te huilen) viel hij in een diepe slaap. Ticho lag toen al heerlijk bij vaderlief te knorren! Beide jongens hebben wat melatonine gehad en sliepen daardoor, plus dat het hun normale nacht was, het grootste gedeelte van de reis. De momenten die ze wakker waren hebben we gebruikt voor wat eten, drinken, rondjes lopen en tv kijken. Na 13 uur in de lucht kwamen we eindelijk aan in Nederland, het was toen voor de jongens wel op. Ze wilden vrij rond kunnen rennen. Nadat we ze omgekleed hadden i.v.m. temperatuurverschil, gingen we de bagage halen en werden we uitgebreid onthaald door beide opa’s en oma’s, twee tantes en een oom! Wat leuk en overweldigend! Na wat gedronken te hebben en de jongens wat konden spelen zijn we met de auto naar Katwijk gegaan. Onze vakantie was begonnen!
De eerste twee dagen in Katwijk was vooral wennen en proberen de jongens de rust te bieden die ze nodig hadden na de lange reis en de jetlag. Die dagen zijn we wel wezen wandelen en in speeltuintjes geweest. Ook hebben ze lekker in de tuin gespeeld en volop naar buiten gekeken, want er kwamen zoveel bootjes langs! Vrijdag was het schitterend weer en besloten we naar het strand te gaan. Dit vonden de jongens heerlijk. Ticho rende zo het water in EN rende er net zo snel weer uit! BBRRRR, wat was dat koud! Gelukkig was er klein svennetje voor de zee en dat water was wel lekker. Ticho speelde daar naar hartenlust, terwijl Ferre onder de parasol lag te knorren! Vrijdagavond kwam ook het eerste bezoek om zaterdag onze verjaardagen te vieren. Nadat zatermiddag iedereen in Katwijk gearriveerd was werd er gezongen, de taart aangesneden en cadeau’s uitgepakt. We zijn allemaal bijzonder verwend! Sommige cadeaus werden al helemaal uitgepakt en meteen gebruikt. ‘s Middags gingen we naar het Panbos, waar de kids lekker konden spelen en de rest kon bijpraten. Het was wat fris, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een geslaagde middag, werd de dag feestelijk afgesloten door met zijn allen in een pannenkoekenhuis te gaan eten. Hier werd door iedereen gesmuld! Beide jongens hadden vreselijk honger en hadden in no-time hun pannenkoek op! En toch was er nog ruimte voor een toetje! Zondag was een rustdag, met spelen in en om het huis en een rondje fietsen. Hier genoten de jongens enorm van! Wel had Hans-Peter een afspraak met een vriend. Ze hebben samen gegeten in Leiden en hadden het heel gezellig gehad. Maandag kwam de vriendin van Lieke langs en zijn we naar een grote speeltuin geweest. Daarna zijn zij lekker uit eten geweest in een strandtentje en hebben de mannen lekker gegeten en gespeeld. Dinsdag was alweer de laatste hele dag in Katwijk, dus reden genoeg om er iets speciaals van te maken. Na het slaapje van de jongens, gingen we naar geitenboerderij ‘t Geertje in Zoeterwoude. Ticho vond het geweldig! Hij keek zijn ogen uit en hij werd steeds dapperder. Na twee hokken met geiten bestudeerd te hebben, werd het tijd om ze te aaien vond hij! Wat hij dan ook steeds stoer deed. Er reden ook grote tractors, dus Ticho stond af en toe met open mond te kijken. Ferre vond de geiten eerst ook erg interessant, maar nadat er eentje aan zijn haren had geknabbeld was hij er wel klaar mee. Na rond gekeken te hebben en daar in de speeltuin te hebben gespeeld, werd het tijd voor een lekker ijsje! Ferre vond dat hij er ook wel een mocht en pakte zo die van oma af! Eenmaal terug in Katwijk kreeg Ticho een uitnodiging om een rondje te gaan varen met de boot van de buren! Nou, dat wilde hij wel! Samen met opa gingen ze het water op! Heerlijk vonden ze het! Die avond waren beide jongen bekaf en lagen al vroeg gestrekt. In tegenstelling tot Lieke, die nog gezellig uit eten ging in Leiden en ook nog een rondje Delft heeft gedaan (je weet wel, het oude huis en het nieuwe station). De dag erna was transfer dag, nadat alles was ingepakt in de koffers heeft Arie zijn kunsten laten zien en alles in de auto gekregen! Onderweg hebben de jongens zich uitstekend vermaakt (Ferre sliep en Ticho keek om zich heen en heeft ook even geslapen). We zijn bij Geldermalsen even van de snelweg gegaan, zodat we nog lekker konden lunchen en de benen konden strekken. Eenmaal in Druten doken de kids wederom zo op het speelgoed af en keken ze hun ogen uit! De rest van de dag stond in het teken van het ontdekken van het huis, de tuin, maar ook naar de kapper gaan! Beide jongens moesten even goed onder handen genomen worden en kwamen terug als twee hele stoere binken! Na het eten lagen ze er al vroeg in en was het tijd voor Lieke en oma om geknipt te worden. Ook deze dames werden goed onder handen genomen en kwamen als twee mooie dames terug. Lieke had bijna een make-over gehad! De volgende dag was het nog steeds ontdekken, ditmaal buitenshuis. We zijn een rondje wezen lopen, boten wezen kijken, lekker geluncht en wat boodschappen gedaan. ‘s Middags was het thuis aanrommelen en bijtanken, want de jongens leken eindelijk het Nederlandse ritme te pakken te hebben. Vrijdag was helemaal een rustige dag, overdag lekker in huis en in het tuinhuis gespeeld. Wel zijn Ticho en Lieke ‘s middags bij opa op zijn werk wezen keken. Ticho keek vol verbazing naar alle heftrucks, vrachtwagens en kranen die voorbij kwamen! Wow, dat waren er veel! De dag erna stond in het teken van de dierentuin! Op naar Ouwehand Dierenpark in Rhenen! Alleen de rit er naar toe was al geweldig, al die “schapen” en tractors die gespot werden! Gelukkig was er ook meer dan genoeg te zien in de dierentuin en waren vooral de actieve beesten leuk, zoals de giraffes, zebra’s, vogels, beren, ijsberen en olifanten! Nadat we uitgekeken waren ook nog even kunnen ravotten in de speeltuin en uiteindelijk de dag afgesloten met frietjes en frikandellen! MMM! Zondag was de dag van de verjaardagen in Druten. De hele ochtend werd er gebakken, gekookt en voorbereid. Vooral de cakejes maken (nou ja, de spatels aflikken) vonden de jongens erg leuk! ‘s Middags kwam het bezoek en werden we weer allemaal bijzonder verwend. Gelukkig konden de jongens ondertussen gewoon spelen en hun eigen ding doen! Maandag was het de 22e! Ferre werd 1, wat een bijzondere dag! Een jaar geleden was hij net geboren en zo klein, maar zo sterk! Ondanks dat dit een bijzondere dag was en is, was het wel bewust een rustdag. Zijn verjaardag hebben niet uitgebreid gevierd. Wel hebben we gezongen en een lekker cakeje op, terwijl we heerlijk bij de houtkachel zaten en genoten van de rust. We moesten namelijk even opladen voor de laatste dagen, want de dagen erna was het speeltijd met Isa en Jurre! Woensdag, Lieke’s verjaardag, werd het eindelijk weer lekker weer en zijn we naar het Bergharens Bosje geweest, waar de kids zich uitstekend vermaakte met het zand en het speelgoed. Ook nog een grote ronde gelopen, waarna we lekker gingen picknicken. Nadat de kids uitgeravot waren, was het tijd om thuis verder te spelen. Wel hebben we ‘s avonds de dag afgesloten met een (pannenkoeken) gourmet! Dat vonden de jongens (en wij ook) bijzonder gezellig! En toen was het alweer donderdag, de laatste dag van onze vakantie. Wat gek, de tijd gaat zo snel voorbij. Een rare dag, maar gelukkig was ook deze dag nog “leuk”. Gedurende de dag spullen uitgezocht, opgeruimd en ingepakt. Ook wat dingen gekocht om mee te nemen, dus onze koffers zaten bomvol, echt op de grens qua gewicht. Wel hebben we gezellig met zijn allen geluncht en gingen we half in de middag fris en opgetut naar Schiphol, want we zouden nog familie foto’s maken. Uiteindelijk duurde het inchecken dusdanig lang (leuk, zo’n fiets meenemen ;)), dat er amper tijd was voor familie foto’s. Hoewel de foto van de hele familie gelukkig wel gelukt is! Nadat we nog een hapje gegeten hadden, werd het tijd voor het afscheid. Dit was en blijft raar. Het is nooit leuk om dierbaren achter te laten, maar tegelijkertijd is het ook wel weer fijn om naar huis te gaan en in je normale routine te komen. We konden nu al heel snel boarden en waren ditmaal ook vlot weg. Na een goed uurtje in de lucht te hebben gehangen, lagen de jongens al te pitten. Wat ze ook nu een groot deel van de reis hebben vol gehouden! Eenmaal terug in Singapore, waren met goed anderhalf uur thuis en kon het uitpakken en wennen beginnen. Dit ging een stuk vlotter als in Nederland, want na twee hele lastige avonden werd het slapen al bijna weer als vanouds! Nu zijn de eerste dagen alweer voorbij en zitten we zelfs alweer in onze normale routine. De eerste dagen praatten we regelmatig over de vakantie. Ticho zegt dan vaak “vliegtuig mee. Lang slapen en dan bij opa en oma”.

Als we terug kijken op de vakantie dan hebben we enorm genoten, niet zozeer van de grote dingen, maar juist van de hele kleine dingen. Juist het lekker buiten zitten en spelen, stukjes fietsen of gezellig met zijn allen eten. Die momenten die blijven ons echt bij. We hebben het ook enorm gewaardeerd, en dat doen we nog steeds trouwens, dat we zo in de watten zijn gelegd door iedereen. Heel bijzonder was ook om zoveel mensen te hebben gezien en gesproken. We willen jullie dan ook allemaal bedanken voor het zorgen van zo’n geslaagde vakantie! Bedankt!

EXTRA, EXTRA:
Naar aanleiding van de vakantie hebben we beide opa’s en oma’s gevraagd even kort weer te geven hoe zij ons bezoek en verblijf hebben ervaren. Hieronder volgt hun ervaring en terugblik:

Opa Arie en oma Clara:
Elkaar weer zien is altijd emotioneel en maakt blij. In plaats van blote kindertjes voor de Skype was het heel leuk om ze aangekleed in het echt te zien. Om Ticho zo enthousiast te zien genieten van het buiten spelen; vogel, vliegtuig, eend, boot en erop uit te zien gaan met zijn loopfietsje. En om dat vriendelijke knuffelbeertje Ferre met zijn heerlijke lachje zo lekker te zien eten en zo leuk te zien rondscharrelen achter Ticho aan. En om Lieke en Hans-Peter genietend van de rustige omgeving en lekker fietsend te zien bijkomen van de jetlag!

Opa Dirk en oma Yvonne:
Wat was het fijn om jullie alle 4 bij ons te hebben. Ons bezig te houden met de dagelijkse dingen, zoals eten met elkaar, de jongens douchen, het spelen, het kletsen (we raakten niet uitgepraat) en ga zo maar door. Even deelgenoot van jullie gezin.
Het was weer veel te snel voorbij, maar ondanks het gemis en de stilte in huis kijken we nu terug en hebben we weer hele mooie herinneringen opgebouwd om het komende anderhalf op te teren.

Houdoe en tot ziens!

• 02 Juli 2015 - 16:01

Eva-Maria:

Erg leuk om terug te lezen! En vooral ERG leuk jullie gezien te hebben! Jammer dat jullie weer weg zijn maar fijn om te lezen dat het ook goed is om weer thuis te zijn.
    Elle zegt ook nog regelmatig Ticho's vliegtuig hè?