Het jaar van de geit, take 2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het jaar van de geit, take 2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het jaar van de geit, take 2

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

12 April 2015 | Singapore, Singapore

Ni Hao,

Hoe is het daar? Het is ongelooflijk dat we alweer een maand verder zijn! Hier gaat alles zijn gangetje. We zullen het zo wat vertellen over hoe het ons vergaan is de afgelopen maand. Maar eerst willen we jullie bedanken voor de leuke reacties op ons vorige blog! Wij kijken er erg naar uit om al over TWEE maanden in Nederland te zijn en zoveel belangrijke mensen te zien!

Kids corner:
Vorige keer hebben we jullie uitvoerig geupdate over de jongens. Eens kijken of we nu nog wel wat te vertellen hebben over ze ;)!
We hebben ze weer gewogen en gemeten. Aangezien dit nu ongeveer maandelijks gaat, zijn de sprongen erin wat kleiner. Afgelopen keer woog Ticho zo’n 11,7 kg en 88 cm lang. Blijft nog steeds netjes groeien. Zoals we de vorige keer al zeiden gaat het eten erg goed. Momenteel is tijdens het eten wel een erg leuk moment om Ferre na te apen als die bijvoorbeeld knoeit met drinken of zijn bord laat vallen. Gelukkig staat daar tegenover dat ie het meeestal zelf meteen weer opruimt. Qua spel zijn we nu begonnen met Reggio, waarin we de interesse van de jongens volgen en volop dingen proberen te ontdekken. Dit vind Ticho erg leuk en interessant, want we blijven bij zijn favoriete speelgoed, namelijk auto’s. Op het moment proberen we wat meer te weten te komen over tunnels. Met behulp van boeken, foto’s, video’s en veel bouwen zijn we er ondertussen achter dat deze vaak rond zijn, dat er verschillende voertuigen doorheen kunnen en dat ze soms heel groot/lang/breed zijn. Favoriet is dan ook om met lego of blokken verschillende soorten tunnels te bouwen om te kijken of de auto’s en tractors er door kunnen. Soms lukt dit niet en dan moet er wat veranderd worden of de tunnel stort in; “ohh nee, ongeluk. Tunnel is ingestort” horen we dan ook vaak. Om er dan achter te komen hoe de tunnel aangepast moet worden, hebben we interessante gesprekken. Ons inziens maakt zijn taalgebruikt nog steeds, of alweer, een enorme sprong. Want wat we merken is dat de woordenschat van Ticho groter en rijker wordt. Ineens legt hij veel uit en praat hij in termen die met oorzaak - gevolg en theorieen te maken hebben. Daarnaast begint hij jij en ik te gebruiken in de juiste context en komen er dus gewoon volzinnen uit. Buiten tunnels ligt zijn interesse bij water en allerlei ander soort sensorisch spel (zintuigelijk). Dit doen we dan ook dagelijks en een echte hit is spelen met water. We hebben een science centre op gezet en Ticho (als echte laborant) maakt daar dagelijks allerlei verschillende kleurtjes in. Soms hebben we alle kleuren van de regenboog en soms alleen primaire, zodat hij ziet wat er gebeurt als de kleuren mixen. Grappig om te zien hoe geconcentreerd hij bezig is om met een pipetje een kleine hoeveelheid water in een klein buisje te krijgen. Fysiek is ie momenteel bezig met springen, op een been staan en gooien/vangen. Fietsen gaat razendsnel, hij is nu bezig te leren om te remmen. Gelukkig zijn we al een tijd bezig om hem “verkeersveilig” te krijgen, zodat ie nu ieder geval elke keer stopt als we moeten oversteken. Wat betreft ADL-vaardigheden is het momenteel relatief rustig, hoewel ie tegenwoordig erg gefocust is op sokken en schoenen aantrekken, wat hem trouwens nog lukt ook. Vorige keer hadden we het ook gehad over ‘s nachts zindelijk worden. Toen had ie prompt natuurlijk weer ‘s morgens natte luiers, maar ineens werd deze meneer vorige week ‘s nachts wakker omdat ie moest plassen en is dus ‘s morgens droog. Beetje jammer wel dat hij het erg lastig vind om dan weer in slaap te vallen, wat regelmatig betekent dat ie vanaf half 6 al wakker is en ons wakker houd, doordat ie vaak zijn kamer uit komt. Nog tips hoe hiermee om te gaan en hem weer langer te laten slapen? Gedragsmatig was afgelopen maand wat lastiger, dit kwam mede door veranderingen in huis (mama werkt, papa thuis, vakantie e.d) maar lijkt ie nu weer in een rustiger vaarwater te komen.

Ferre hebben we ook weer gewogen en gemeten. Die zit nu op 8.5 kg en 74 cm. Dit is erg lastig meten, want deze jongen zit letterlijk geen seconde stil … hij is altijd on the go! Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat ie weer van alles kan. Het los staan oefenen doet ie steeds vaker en ook langer, hoewel ie zich nog vrij snel laat zakken. Echt los staan en blijven staan vind ie nog moeilijk. Maar hij heeft wel ontdekt hoe ie kan klimmen, de bank op kan komen en de trap af kan. Dit is nog altijd niet de meest veilige manier, maar zijwaarts naar beneden klimmen is al vele malen beter als hoofd vooruit ;). Zoals we al zeiden kan ie ook klimmen en dus klimt meneer rustig op de glijbaan omhoog en wil erna weer naar beneden. Verder is druk aan oefenen om HOERA te doen en komen er allerlei gebaren en “woorden” langs. Vooral met eten praat ie erg graag en moet ie daar hard om lachen. Met enige regelmaat komt er nu weer mama en papa voorbij, nadat het even stil was geweest daaromtrent. Ook zegt (en zwaait) ie “da(g)”. Eten is voor Ferre natuurlijk enorm belangrijk en dat doet ie dan ook graag en veel ;). Het zelf drinken gaat supergoed, hij kan al doordrinken en doseren, hoewel dit wel met de nodige knoeipartijen gaat. Nu is ie aan het kijken of ie met een lepel kan eten. Dat is leuk natuurlijk, maar gaat wel langzaam. Duse eet ie liever met zijn handen … Gelukkig lijkt zijn verlatingangst weer helemaal over te zijn en gaat ie weer graag naar anderen toe. Toch wel een zekere opluchting voor moeders. Die ging al bijna scheef lopen van het tillen van de jongens ;).

Lieke’s perikelen:
De vorige keer schreven we dat ze die donderdag hopelijk met de training kon gaan beginnen en het is warempel zo gegaan. Sindsdien heft ze 1x in de week training en maakt ze vorderingen met hoe ze de stof brengt. Sinds afgelopen week heeft ze er “echte” studenten bij zitten, dit zijn geen studenten, maar wel mensen waarvan hun Engels op het niveau van de studenten zit. Hierdoor leert ze meer op hun niveau te gaan zitten in plaats van ze te hoog in te schatten. En om het helemaal leuk te maken, heeft ze ondertussen haar eerste “salaris” ook binnen! Woehoe! Verder is ze nog bezig met het uitzoeken van Reggio, activiteiten en materiaal. Ook is ze een beginnetje aan het maken met de de planning van de vakantie en de dingen die geregeld moeten worden. Gelukkig is haar paspoort binnen en kan dat van de lijst af!

Hans-Peter’s belevenissen:
Bij Hans-Peter is het zoals altijd druk, maar hij heeft niet echt iets noemenswaardig meegemaakt. Behalve dat hij zijn functioneringsgesprek heeft gehad. Dit was allemaal prima, maar ze zouden wel graag zien dat hij wat meer leiding gaat geven over zijn collega’s. Dit is dan ook als doel gesteld om naar toe te werken. Sinds Lieke werkt, betekent dit dat Hans-Peter 1x in de week de jongens alleen heeft. Dit is een beetje een uitdaging, want het zijn hectische momenten met wat onrustige jongens, maar dit begint langzaam vorm te krijgen. Voor alle 3 is dit een welcome afwisseling van de dagelijkse gang van zaken.

Fun, fun, fun:
Het eerste deel van de maand was eigenlijk erg rustig en rommelde we met regelmaat wat aan in huis. Het tweede deel van de maand stonden er wat meer afspraken in de planning. Ticho had in ieder geval vakantie, want zijn eerste schoolterm was afgelopen. In de week dat hij vakantie had, zijn we naar de bibliotheek geweest om leuke boeken uit te zoeken en zijn we naar de ambassade geweest om een nieuw paspoort aan te vragen voor Lieke. Om dit een leuk uitstapje te maken, zijn we erna gaan lunchen. De jongens vinden dit altijd erg leuk en doen het dan ook erg goed! Ook hadden we Pasen, wat betekende dat Hans-Peter een lang weekend had, want die was Goede Vrijdag vrij. Hij is wel ‘s morgens wezen werken, om wat af te maken. Om er toch een leuke dag van maken, zijn we hem op gaan halen en hebben we geluncht bij de Eggs&Berries. De jongens zaten te smullen, helemaal van het ijsje toe. Verder hebben we Pasen niet echt gevierd. Wel zijn we datzelfde weekend bij Caleb en Celeste wezen zwemmen, want Celeste werd 1. Tegelijkertijd namen we die dag afscheid van Eric en Meifang, want die gaan terug naar China. Dit was interessanter voor Lieke, dan voor de kids, want die hadden geen boodschap aan Eric. Het zwemmen met Caleb en Celeste vonden onze jongens heerlijk. Die zaten als eerst in het zwembad en gingen er vol in. Ticho liet zich zo in het zwembad vallen en Ferre kroop zo door het water heen en ging aan de rand zitten spetteren. Ze genoten zichtbaar! Afgelopen dinsdag zijn we met Arya en Ujjainnee naar Wonderland geweest en hebben de heren zich vermaakt met het klimmen en klauteren in de boomhut en het rijden in de trein of auto. Vrijdag gingen we weer naar Wonderland, ditmaal met Feifei. Waar ze de vorige keer nog als een echte daredevil achter Ticho aan ging, was ze ditmaal een bang muisje die dicht bij haar moeder bleef. Ferre daarentegen vond het klimmen bijzonder leuk en klom zo het touwnet op. Dit weekend daarentegen hebben we niet echt wat ondernomen, hoewel Lieke met Ticho op Duplo jacht is geweest … Eerst gingen ze ‘s morgens een kleine doos Duplo halen en hebben ze samen wat gedronken bij een chocolade bar. Samen even quality time, dat doet Ticho altijd zichtbaar goed (moeders ook trouwens ;)). Net als Hans-Peter en Ferre! En ‘s middags hebben ze een grote doos met 200 blokken voor maar 30 dollar op de kop hebben weten te tikken. Die hebben we opgehaald in Lakeside, waar we meteen een rondje hebben gelopen.

Zoals we al eerder schreven zijn we een beetje een planning aan het maken voor onze vakantie. Toevallig (?!) is het zo dat de meeste van ons gezin in de vakantie jarig of bijna jarig zijn. Belangrijkste is natuurlijk die van Ferre, want die wordt dan alweer (bijna) 1! Dit gaan we dan ook uitgebreid vieren. Op 13 juni staat dit gepland voor familie de Hoog en genodigde. Op 20 juni vieren wij dit voor familie Prins en genodigde in Druten. Uitnodigingen volgen nog, maar houd jullie agenda leeg op deze dagen! Verder hebben we de verzoeken die we hebben gekregen erin verwerkt en lijkt het erop dat de rust die we in wilde bouwen gaan krijgen.

Dat was het weer voor deze maand, we houden jullie weer op de hoogte. Jullie ons ook?!
Zia jian!

ps. voor foto's check: https://www.dropbox.com/home/Life%20in%20Singapore
We weten dat het er weinig zijn, maar in het kader van privacy houden we de meeste foto's voor familie. Meer zien kan, maar stuur een van ons dan even een mailtje met de vraag of jullie de Dropboxlink kunnen krijgen om recente foto's van de jongens te zien.

• 12 April 2015 - 16:33

Eva-Maria:

Hoera! Eerste salaris, Lieke. Fijn hoor! En fijn dat je functioneringsbeoordeling goed is Hans-Peter. Leuk ook om over de kids te lezen. We houden 13/6 vrij hoor. Cadeauwensen horen we nog graag.

• 12 April 2015 - 17:10

Roy & Tessa:

Alweer even geleden dat ik de tijd heb genomen om het verslag te lezen, toch weer erg leuk zo in het zonnetje vanuit de tuin. Goed te horen dat het jullie goed vergaat ( hadden ook niet anders verwacht) en dat het de jongens zo goed gaat. De ontwikkeling ervan lezen is nu extra leuk omdat we zelf ook een kleine hebben!

• 12 April 2015 - 19:10

Yvonne:

Wat een goed gevoel Lieke om weer zelf salaris te verdienen. Hans-Peter het is ook voor jou een goede periode geweest met een positief functioneringsgesprek. Nu dan maar gaan wennen aan het opnemen van je leidinggevende taken. Gaat je vast wel lukken.
    De jongens ontwikkelen zich prima. Ik ben heel benieuwd hoe het is om ze weer in levende lijven te zien. Maar vooral te voelen en te knuffelen. ( Jullie beiden natuurlijk ook hoor). Ook wij zijn al druk met voorbereidingen te treffen om jullie straks goed te kunnen ontvangen. We tellen al af. En het feestje voor alle verjaardagen moet gaan lukken.