Het jaar van het Paard, take 4 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu Het jaar van het Paard, take 4 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre Hoog - WaarBenJij.nu

Het jaar van het Paard, take 4

Door: Hans-Peter, Lieke, Ticho en Drevertje

Blijf op de hoogte en volg Hans-Peter, Lieke, Ticho en Ferre

30 Maart 2014 | Singapore, Singapore

欢迎 (Huān yíng)

We zijn er weer! Klaar voor al onze grote verhalen en avonturen? Lees dan maar gauw verder.

We waren gebleven bij maandag 17 maart. Deze dag stond in het teken van shoppen, want Ticho en Lieke gingen naar de Ikea! HOERA, eindelijk een beetje een thuis van ons huis gaan maken. Van tevoren had Lieke een (ellenlange ;)) lijst gemaakt, dus kreeg ze een waarschuwing mee van Hans-Peter: “NIET DE HELE IKEA LEEG KOPEN AUB!” Uhm, dit werd lastig dus, maar uiteindelijk heeft ze braaf geluisterd en niet al teveel gekocht. Wat we wel hebben gekocht waren pannen, glasservies, krukje, nepplanten en wat speelgoed voor Ticho. De hele morgen hebben we in de Ikea rond gelopen en toen kwamen buiten ... regen! Om het onszelf makkelijk te maken en we nu eenmaal expats zijn ;) maar de taxi naar huis genomen. En wat zagen we daar?! Zeiknatte was, OEPS vergeten! Dat kon dus opnieuw gewassen worden .... Ook de volgende dag gingen Ticho en Lieke shoppen, ze had namelijk nog wat geld over en dat moet natuurlijk verbrast worden (en Hans-Peter maar hard werken voor dat geld!). Ditmaal ging het om handdoeken, bakjes en frutsels voor in huis. En natuurlijk gewone boodschappen, anders hadden we niks te eten. Na twee dagen als echte expats doorgebracht te hebben, werd het tijd voor wat normalers en zijn Ticho en Lieke de 19e lekker thuis gebleven om te spelen en te skypen. Op donderdag 20 maart konden de Dependants Passes van Ticho en Lieke opgehaald worden, dit hebben ze dan ook gedaan. Die van Ticho is mooi geworden, maar die van Lieke ... En toen was het vrijdag, tijd om te zwemmen hadden we besloten, maar tijdens het aankleden besloot Ticho de andere op te gaan als zijn moeder en zei er iets in zijn arm “knoep”. Meteen huilen en het armpje hing er zielig bij. Lieke heeft Hans-Peter gebeld om te vertellen dat ze naar de dokter gingen. Zo gezegd, zo gedaan. Terwijl ze aan het wachten waren bij de dokter, kwam Hans-Peter aangelopen. Erg fijn om het doktersbezoek samen te doen. Na niet al te lang wachten (ok, een uur) waren we aan de beurt en wat bleek? Elleboog een stukje uit de kom. De dokter zat eraan te friemelen en draaien, maar dat vond Ticho maar niks. Brullen de hele tijd, Lieke zag Ticho ondertussen al bijna in het ziekenhuis liggen. Na vijf minuten gewroet mochten we weer even naar buiten om Ticho af te leiden en te kalmeren. Buiten zat Hans-Peter er nog wat aan en ineens hield Ticho op met huilen zodra je zijn arm losliet. Zou ie terug geschoten zijn? Na 10 minuten terug naar de dokter en jawel dit was zoals het hoorde. Het advies was wel om een beetje voorzichtig aan te doen, want het was nu nog flexibeler als normaal. Met een gerust hart gingen we weg en om het onszelf makkelijk te maken besloten we bij MacD te lunchen. Ticho dikke pret met zijn frietjes en kipnuggets en zonder dat ie zich er bewust van was begon hij zijn arm steeds meer te gebruiken. Duidelijk voor ons dat het over was, gelukkig maar!! Hans-Peter ging weer terug naar zijn werk, nog maar een paar uurtjes tot ook hij weekend had!
En het was een lekker weekend... Zaterdag hadden we een afspraak staan met Annie, Isaac en Caleb en MeiFang, manlief en Eric, dus ’s morgens alleen wat gedronken op Jurong Point en een boodschapje gedaan. Na Ticho zijn middagslaapje gingen we op weg naar onze afspraak, bepakt en bezakt met zwemspullen, want dat zouden we gaan doen. Heerlijk was het! Ticho lekker in het water met Hans-Peter en Lieke die zich vermaakte (lees: kletsen) aan de rand. Fantastisch toch, op zulke momenten voelen we ons de koning te rijk! Helaas zijn we wel Hans-Peter zijn telefoon die dag kwijt geraakt, deze ligt waarschijnlijk nog in de taxi die we genomen hadden. Beetje jammer wel! Maar goed, dat mocht de pret verder niet drukken, want nadat Ticho op bed lag, hebben wij de tweede film van de Hunger Games “MockingJay” gekeken. Top!! De volgende dag was weer zo’n lekkere dag, maar nu in ultra relax stand! Beide heren hebben uitgeslapen tot ongeveer 9 uur en daarna hebben we heel relaxt ontbeten, gespeeld en gehangen. Uiteindelijk zijn we lopend naar Jurong Point gegaan, terwijl we ondertussen bij wat speeltuinen zijn gestopt om Ticho te laten ravotten. Op Jurong Point eten gehaald en toen weer naar huis gegaan, want er stond Skypen met Schotland op de planning. Leuk om Cees-Jan en Iwone te zien terwijl ze Clara en Arie op visite hadden!
Helaas was het weekend toen alweer over en begon de werkweek voor Hans-Peter weer. Gelukkig voor hem begon hij maandag met een halve dag, want Lieke moest weer naar de gyneacoloog. Nadat we de vorige keer zo lang hebben moeten wachten, besloten we het nu anders te gaan doen. Hans-Peter bleef thuis bij Ticho, dus die hadden een mannenmiddag. En Lieke ging naar de gyneacoloog. De mannen hebben zich vermaakt door naar Jurong Point te gaan voor een boodschapje en lol in de speeltuin. Lieke haar controle was prima, al was haar bloeddruk iets verhoogd. Die zou best eens wat hoger kunnen zijn geweest bij het vooruitzicht van een lange dikke naald die hardhandig in haar billen werden geprikt ;)! (anti-D immunoglobine ivm mogelijke antistoffen tegen Drevertje zijn bloedgroep). Erna heeft ze ook de pre-registratie voor de bevalling gehad, zodat dit niet meer hoeft. Nu nog kiezen welke kamer ze wilt en dan is dat in principe allemaal geregeld! Al met al ging het dit keer een stuk vlotter en was ze rond etenstijd thuis. De volgende dag (25 maart) moesten zelfs Lieke en Ticho er op tijd uit, want die hadden een playdate met een heleboel kinderen bij Etonhouse. Ze waren daar rond 10 uur en Ticho heeft zich uitstekend vermaakt in de waterbakken, de zandbak en met de schommel met als resultaat dat hij zeiknat was en onder het zand zat, maar ach!Leuk was vooral dat hij volop naar andere kinderen keek, ze na deed en mee wilde spelen. En dat terwijl die kids allemaal ruim 1 ½ jaar ouder zijn dan hij. Hij liep dan ook rond alsof hij er thuis hoorde. Na een verkwikkend slaapje heeft hij zich thuis uitstekend vermaakt totdat Hans-Peter thuis kwam. Op woensdag was het tijd voor Ticho zijn eerste knipbeurt in Singapore, dit pakte gelukkig erg goed uit en Ticho heeft weer een lekker kort koppie! Het streven was om voor Hans-Peter een nieuwe SIM-kaart te regelen, maar dit bleek erg lastig om te doen als vrouw van... (niet de juiste papieren, niet kunnen verifieren dat ik dat names hem mag, enz, enz). Nadat de frustratie bij Lieke langzaam op liep, besloot ze het er maar bij te laten en naar huis te gaan. Hij mag, nou ja moet, het zelf regelen dus. Beetje vervelend voor iemand die vijf dagen per week werkt en eigenlijk er geen tijd voor heeft. Ticho heeft ’s middags uitgebreid gekletst en gespeeld met Isa, dit allemaal via Skype! Ticho vind Skype geweldig en vooral met zijn neefjes/nichtjes. Hij vertelt dan vanalles en wil een heleboel laten zien! De volgende dag kon Ticho eindelijk weer een keer zwemmen, waar hij dan ook immens van genoten heeft. Vol enthousiasme ging hij van de glijbaan af en door tunnels heen! Op vrijdagochtend gingen we naar de bieb om een lidmaatschap te regelen en we kwamen thuis met 4 boeken. Ticho sleept deze overal heen en leest ze graag. Goede zet dus! ’s Middags geskyped met Eva-Maria, Ivo en Elle. Dit was erg gezellig! ’s Avonds ging Hans-Peter met Maddy een biertje doen om het weekend in te luiden!
De 29e was de ochtend weer lekker rustig met een kopje koffie en een boodschapje op Jurong Point. Na onze middagslaapje gingen we op weg naar het zwembad. Ticho dook wederom met veel enthousiasme erin. Ditmaal moesten we er wel eerder uit, wegens een zeer dreigende donkere lucht met mogelijke onweer. Gelukkig voor ons was Ticho het toen toch al wel zat! Onderweg naar huis gauw wat te eten gehaald om erna te skypen met opa Arie en oma Clara. Wij hebben onze avond gebruikt om onze digitale administratie bij te werken (bv declaraties voor de zorgverzekering indienen, rekeningen betalen en belastingaangifte verzenden) zodat dat klaar was. Helaas is Hans-Peter zijn DigiD verlopen en kan de belastingaangifte niet verstuurd worden. DigiD maar gemaild of er andere opties zijn mbt aanvragen, want anders mogen de aanvraag alsnog op papier gaan doen! De volgende dag begonnen we met een ontbijtje op bed terwijl we tv keken. Dit omdat we een afspraak hadden met Sonali (vriendin van Lieke) en haar dochter Annika. De kids konden zich namelijk volledig uitleven in een binnenspeeltuin, terwijl Lieke en haar vriendin een beetje bijkletste. Hans-Peter kon ondertussen genieten van een kop koffie en de krant zonder de hele tijd gestoord te worden door een zeker kind ;)! Ticho vond het klimmen en klauteren fantastisch! Zeker toen ie een doolhof ontdekte waar hij door heen kon, hij bleef er maar doorheen kruipen! Ook de bak waarin ballonnen rond geblazen werden was een grote hit! Na een uurtje hadden de kids het wel gezien en namen de dames afscheid van elkaar. Nadat we als gezin weer bij elkaar waren, hebben we even geluncht en zijn toen gauw naar huis gegaan voor een tukkie! Na het slaapje zijn we nog even naar Jurong Point gelopen, met onderweg wat stops, om een boodschapje te doen voor het eten. Ook nu gingen stond er skypen op de agenda, ditmaal met opa Dirk en oma Yvonne! Nadat Ticho op bed lag, hebben wij het onszelf makkelijk gemaakt op de bank om het weekend in alle rust af te sluiten!

Nu nog ff boosten over ons kind ... We krijgen namelijk wel regelmatig vragen over hoe hij het doet en dat kunnen we natuurlijk ook gewoon vertellen, maar we vinden het stiekem wel erg leuk om het nog een keer te vertellen! Ticho is ondertussen volledig gewend in Singapore en vooral de warmte. Sinds ie volledig gewend is, gaat zijn ontwikkeling weer in volle vaart verder. De afgelopen tijd is ie gegroeid, zowel in lengte als in breedte. Volgens Hans-Peter krijgt ie zelfs vet op zijn borst! Niet zo verwonderlijk gezien wat hij momenteel naar binnen werkt! Maar we hadden het over zijn ontwikkeling... Ticho is erg druk met sorteren van dingen en dan vooral gericht op verschillende groottes. Vandaag heeft hij voor het eerst dingen gesorteerd op kleur! Ook is hij gek van bouwen, wat hij dan ook graag doet met zijn duplo of houten blokken! Verder is ie erg druk met napraten van alles wat we zeggen. Deze week zijn de volgende nieuwe woorden al voorbij gekomen: “kijk eens”, “luier”, “appel”, “tafel”, “hallo” en een heleboel verschillende liedjes en geluiden van dieren! De boeken die we geleend hebben van de boek zijn bij uitstek geschikt om allerlei geluiden na te doen, dus daar vermaakt Ticho zich uitstekend mee! Ook is Ticho erg gefocust op zijn lichaam, dat wil zeggen, dat hij het erg leuk vind om zichzelf (en ons) te wassen, zijn (en vooral de onze) tanden te poetsen, zijn haren te kammen, gel in zijn haren te doen en zichzelf uit te kleden. We staan soms verbaasd over wat ie allemaal kan en doet! Maar nu genoeg geboost, anders wordt het wel heel erg!!

Hoe is het bij jullie? Nog/weer prachtig weer begrepen we?! Nog leuke plannen de komende tijd? En wordt er stiekem al nagedacht over de zomervakantie?

白天,(bái tiān)

p.s. we vinden jullie reacties erg leuk om te lezen, dus willen we kijken of we er nu meer als 3 kunnen krijgen graag ;)!!

• 01 April 2014 - 10:13

Miranda Kleijngeld:

Heej luitjes van het goede leven in Singapore,

Hier in Nederland inderdaad lekker weer.
    Wij zijn volop met verbouwing bezig van de bovenverdieping..... mochten er wat centjes overblijven dan denken wij weer aan Thailand ergens in november......

Leuk om jullie verhaal te lezen... en wat fijn dat alles goed is met de zwangerschap en met de ontwikkeling van Ticho.

Tot het volgende verhaal maar weer

groetjes van Miranda